آزمون گازهای مخلوط به منظور تعیین ترکیب و میزان گازهای مختلف در یک مخلوط گازی استفاده می‌شود. این آزمون‌ها می‌توانند با استفاده از تجهیزات و روش‌های متنوعی انجام شوند. در زیر چند روش معمول برای آزمون گازهای ترکیبی آورده شده است:

  1. کروماتوگرافی گازی
  2. طیف‌سنجی جذبی فرابنفش-مرئی
  3. طیف‌سنجی جذبی مادون قرمز
  4. طیف‌سنجی همجوشی هسته‌ای

توصیه می‌شود که برای انجام آزمون گازهای ترکیبی، به متخصصان و تجهیزات آزمایشگاهی معتبر و متخصص مراجعه کنید تا نتایج دقیق و قابل اعتمادی به دست بیاورید. شرکت سپهر گاز کاویان آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد فعال در زمینه آزمون انواع گازهای ترکیبی همراه با گواهینامه iso17025 میباشد.

شرکت سپهرگاز کاویان برای افزایش کیفیت تولیدات و خدمات خود دائما در حال تلاش می‌باشد تا با افزایش کیفیت بتواند خدمات مناسبتر و در خورشان مشتریان عزیز ارائه نماید. محصولات شرکت سپهرگازکاویان با کیفیت جهانی و قابل قیاس با محصولات اروپایی است و از این رو همواره می‌توانید از ما بهترین کیفیت‌ها را بخواهید.

در دانش شیمی روشی که برای آنالیز و جدا کردن اجزای سازنده یک مخلوط که در اینجا هدف گازهای مخلوط است کروماتوگرافی نام دارد. در این روش اجزای مخلوط با عبور یک فاز متحرک از روی یک فاز ساکن جدا می‌شوند. در آنالیز دستگاهی کروماتوگرافی مخلوط می‌تواند مایع یا گاز باشد که از داخل یک لوله عبور داده می‌شود سرعت حرکت این اجزا با توجه به شرایط متفاوت است. باعبور از داخل این شبکه یا لوله اجزای مختلف مخلوط جدا شده و بیرون می آیند.

کروماتوگرافی دو فاز دارد: فاز ساکن و متحرک

فاز ساکن همان لوله یا شبکه است و فاز متحرک همان مخلوطی است که باید مورد آنالیز و تجزیه قرار بگیرد. فاز ساکن می‌تواند جامد یا مایع باشد اگر جامد باشد کروماتوگرافی جذب سطحی و اگر مایع باشد کروماتوگرافی تقسیمی نام دارد.

مخلوط گازی و آنالیز-سپهر گاز کاویان

مخلوط‌های گازی استاندارد یا مرجع

لازم به ذکر است که علاوه بر گازهای خالص، مخلوط‌های گازی تعریف شده‌اند که برای کاربردهای معمول در مناطق گوناگون از جمله رسیدن موز تا کاربردهای لیزر و عملکرد اتاق‌های یونیزاسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به ترکیب ثابت آنها سپهر گاز کاویان می‌تواند آنها را به عنوان مخلوط گازی استاندارد یا همان مخلوط گازی مرجع تولید کند. گفتنی است که تجربه چندین ساله سپهر گاز کاویان و مهارت بالای کارکنان آن در زمینه توسعه، تولید و توزیع و تحلیل این طمینان را می‌دهد که ما همیشه قادر به ارائه گاز استاندارد با کیفیت بالا به مشتریان خود هستیم.

فشار، وزن و حجم گازهای خالص و مخلوط

همانطور که می‌دانید گازها درون سیلندر به صورت مایع یا گاز شارژ می‌شوند، اگر درون سیلندر گاز وجود دارد و اگر گاز درون سیلندر را بتوان به عنوان یک گاز کامل در نظر گرفت برای بدست آوردن حجم گاز از رابطه زیر می‌توان استفاده کرد.

حجم گاز = فشار گاز × 1000/حجم سیلندر
حجم و یا فشار درون سیلندر نشان می‌دهد که چه مقدار گازی درون سیلندر وجود دارد و به صورت نرمال یک سیلندر 50 لیتری اگر پر باشد باید 10 متر مکعب گاز با فشار 200 بار درون آن وجود داشته باشد.

برای گازهایی که به صورت مایع می‌باشند مثل استیلن، اتان، پروپان و SF6 وزن گاز نشان میدهد که چه مقدار گاز درون سیلندر می‌باشد .

برای اینکه وزن گاز درون سیلندر مشخص شود باید سیلندر را وزن کنید عدد بدست آمده را منهای وزنی که روی سیلندر حک شده (که نشان دهنده وزن خود سیلندر می‌باشد) بشود. نکته مهم این است که فشار گازهای مایع به هیچ عنوان مشخص کننده مقدار گاز درون آن نمی‌باشد.