همانطور که از قبل می‌دانید هوای خشک یا هوای فشرده را در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌دهند، در این مقاله شما اطلاعاتی درباره هوای خشک چیست، چگونگی تولید هوای فشرده و ویژگی های آن اطلاعاتی بدست می‌آورید. سپهر گاز کاویان در زمینه خرید و فروش گاز هوای خشک فعالیت دارد این گازها همرا با سرتیفیکت معتبر به مشتریان تحویل داده می‌شود. شما می‌توانید برای ثبت سفارش با کارشناسان واحد فروش تماس برقرار نمایید.

هوای خشک (synthetic air) چیست؟

هوای خشک معمولا با نام هوای فشرده هم معروف است. همانگونه که می‌دانید هوای اطراف ما از گازهای گوناگونی تشکیل شده است. که بیشترین آنها گاز نیتروژن حدود 70% و گاز اکسیژن حدود 20% می‌باشند. همچنین مقادیر کمی از سایر گازها مانند بخار آب و غیره وجود دارد. میزان هر یک از این گازها در مکان های مختلف متفاوت است چون حرکت باد باعث جابجایی گازها می‌گردد. البته گفتنی است که مقدار بخار آب به مکان، دما و زمان وابسته است.

گازهای تشکیل دهنده هوای خشک را می‌توان 20.5% اکسیژن، 79.5% نیتروژن و کمترین مقدار رطوبت در نظر گرفت. این در حالی است که تمامی این مقادیر ممکن است با توجه به استانداردها تغییر یابند. هوای خشک گازی بی رنگ و بی بو است که مشتعل نمی‌شود ولی از آنجایی که درصد بالایی از گاز اکسیژن را دارد می‌تواند آتش را شعله ورتر کند.

گاز هوای خشک در موارد آزمایشگاهی کاربردهای فراوان دارد چون عاری از هرگونه آلودگی و ناخالصی می‌باشد.

تهیه

برای تولید و تهیه هوای خشک چندین روش وجود دارد بعنوان مثال یک روش تهیه گاز هوای فشرده پس خنک کاری است که این روش بر پایه استفاده از یک مبدل حرارتی می‌باشد که هوای گرم فشرده خنک می‌گردد و آب موجود در آن ته نشین می‌شود. روش دیگر تهیه هوای خشک استفاده از خشک کن سرمایشی است. در این شیوه هوای فشرده را خنک می‌کنند تا آب درون آن تقطیر شود و سپس جداسازی انجام می‌شود.

روش سوم برای تهیه هوای فشرده روش تراکم بیش از حد است در این روش هوا با فشار زیاد متراکم می‌گردد و سپس خشک می‌شود و در نتیجه محصول نهایی فاقد آب و رطوبت است این روش یکی از معمول ترین روش های رطوبت زدایی به شمار می‌آید. تولید گاز هوای خشک به شیوه خشک کردن جذبی نافذ و خشک کردن جذبی سطحی از دیگر روش های تهیه و تولید گاز هوای خشک می‌باشد.

هوای خشک-سپهر گاز کاویان

خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد

هوای خشک یا هوای فشرده که به آن هوای صفر هم گفته می‌شود. نماد شیمیائی هوای صفر Z-Air است در واقع هوای خشک همان هوایی است که ما آن را تنفس می‌کنیم اما یک تفاوت اساسی دارد که آن را منحصر به فرد می‌کند آن هم این است که فشاری بالاتر از فشار اتمسفر بر آن وارد شده و بصورت فشرده در آمده است .

دلیل این که به آن هوای خشک می‌گویند این است که این هوای فشرده توسط روش‌هایی رطوبت زدایی می‌شود تا در حد امکان رطوبت آن به حداقل برسد به این دلیل است که نام هوای خشک را به این هوا نسبت می‌دهند.

گاز Z-Air از ترکیب دو گاز نیتروژن و اکسیژن است زیرا حدود 21 درصد آن را اکسیژن و 79 درصد هوای خشک را نیتروژن تشکیل می دهد .

خواص فیزیکی هوای فشرده این است که این گاز بی‌بو و بی‌رنگ می باشد و قابل اشتعال نمی‌باشد اما چون درصد زیادی از این هوا را اکسیژن تشکیل می‌دهد احتمال اشتعال در شرایط خاص وجود دارد . وزن مولکولی هوای خشک 26گرم بر مول است.

کاربرد هوای فشرده

اگر بخواهیم کاربردهای هوای فشرده را به صورت تیتروار بیان کنیم این کاربردها عبارت‌اند از : کاربرد هوای فشرده در تهویه مطبوع، ایجاد احتراق در موتورهای حرارتی،کاربرد هوای فشرده در صنعت تولید گازهای خالص، هوای خشک و کاربرد آن در ماشین آلات صنعتی و ساختمانی.

حال در ادامه این مقاله به بررسی هر کدام از این ها می‌پردازیم.

کاربرد هوای خشک در تهویه مطبوع، همانطور که می‌دانید در ساختمان‌ها، خودروها و به طور کلی در هر مکانی که انسان در آن زیست می‌کند نیازمند دمای مناسب در آن مکان برای زیستن است. به همین دلیل باید در آن مکان تجهزات برودتی و حرارتی مناسبی تعبیه شود. پرکاربردترین روشی که می‌توان برای این منظور استفاده کرد روش تهویه مطبوع است که در این صنعت از هوای فشرده برای سردسازی و گرم‌سازی محیط استفاده می‌شود.

همانطور که گفته شد کاربرد دیگر هوای فشرده برای ایجاد احتراق در موتورهای حرارتی است. معمولا بیشتر موتورهای حرارتی برای ایجاد احتراق به سوخت و هوای جو نیاز دارند و همانطور که می‌دانید بدون حضور اکسیژن سوختنی صوت نمی‌گیرد. نکته قابل ذکر این است که در بسیاری از موتورها مانند موتور خودرو فشار جو برای احتراق کافی می‌باشد اما اگر بخواهیم احتراق بهتر صورت گیرد می‌توان هوای جو را فشرده کرد و سپس هوای فشرده را به داخل خودرو فرستاد.

استفاده از هوای فشرده در موتور هواپیما و یا موتور جت بسیار ضروری است به همین دلیل برای این کار از تجهیزات هوای فشرده استفاده می‌شود. شاید جالب باشد که بدانید در تولید گاز خالص، هوای فشرده(هوای مصنوعی) چه کاربردی دارد، همان‌طور که می‌دانید بسیاری از صنایع نیاز به گازهای خالص دارند که درصدی از این گازها در هوا وجود دارد

به عنوان مثال در صنعت جوشکاری به گاز خالص اکسیژن نیاز داریم، برای تولید لامپ‌های رشته‌ای به گاز خالص آرگون نیاز داریم گفتنی است که همه این گازها در جو وجود دارند اما باید این گازها از هوا استخراج و جداسازی شوند به همین دلیل برای استخراج گازهای موجود در هوا و تهیه گازهای خالص به صنعت هوای فشرده نیازمند می‌شویم.

کاربرد دیگر هوای خشک در ماشین آلات صنعتی و ساختمانی است به این صورت که برای تولید قدرت و عملکردی با سرعت بالا در ماشین آلات صنعتی از نیروی پنوماتیک استفاده می‌شود. اصطلاح نیروی پنوماتیک همان گاز فشرده (هوای خشک) است که در ماشین آلات صنعتی از آن استفاده می‌شود به عنوان مثال می‌توان به چکش‌های پنوماتیکی اشاره کرد که در صنعت راه‌سازی و ساختمانی از نیروی پنوماتیک (هوای فشرده) برای ایجاد ضربه با قدرت بیشتر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است صنعت هوای فشرده بسیار گسترده و حیاتی می‌باشد و بدون آن، هیچ صنعتی توانایی ادامه حیات را ندارد.

نکات ایمنی هوای فشرده (هوای سنتز شده)

درصورتی که هوای مایع یا بخارات سرد آن با چشم تماس پیدا کند به چشم و بینایی فرد آسیب وارد می‌شود. هوای مایع در صورتی که با پوست تماس پیدا کند باعث سوختگی شدید پوست می‌شود و نیز گفتنی است در صورت انجماد معتدل باعث کرختگی پوست می‌شود. خوردن هوای مایع متداول نمی‌باشد. نکته مهم در مورد هوای سنتز شده این است که هوای سنتز شده در دما و فشار معمولی سمی نیست. هوای سنتز شده غیرقابل اشتعال است و همچنین هوای سنتز شده غیر قابل انفجار می‌باشد

اما باید به این نکته توجه شود که سیلندرهای تحت فشار این گاز در صورت عدم رعایت نکات ایمنی بسیار خطرناک و به شدت منفجر خواهد شد. به همین دلیل رعایت اصول آزمون‌های دوره‌ای سیلندر، دوری از منابع حرارت و آتش الزامی می‌باشد

کمک‌های اولیه به هنگام مواجهه با هوای مایع

هنگامی که هوای مایع یا بخارات سرد آن با چشم تماس پیدا کرد محل تماس را با آب ولرم بشویید تا آلودگی به صورت کامل برطرف شود. توجه کنید که موضع آلوده پوست را به هیچ عنوان گرم نکنید.

خطر آتش گیری

هوا قابل سوختن نمی‌باشد اما کپسول‌ها و سیلندرهای آن اگر در مجاورت آتش یا حرارت قرار بگیرند به علت بالا رفتن فشار امکان انفجار وجود دارد.

مراقبت های شخصی در زمان کار با هوای مایع

به هنگام کار با هوای مایع استفاده از دستکش مناسب، پیشبند، چکمه محافظ در برابر خیس شدن بسیار ضروری است.

هنگام کار با هوای مایع استفاده از عینک ضروری می‌باشد

استفاده از لباس‌های محافظ هنگام کار با هوای مایع و کفش ایمنی در هنگام کار و حمل و نقل سیلندر گازی ضروری می‌باشد

محیطی که قرار است در آن با گاز مورد نظر کار شود باید دارای تهویه مناسب باشد

عملیات امدادی در صورت پخش تصادفی گاز هوای سنتزی در محیط

در صورتی که از گلوئی شیر یا بدنه سیلندر نشتی مشاهده شد شیر سیلندر را به آرامی باز نموده و تمام گاز درون سیلندر را توسط پرسنل آموزش دیده خالی کنید و سپس سیلندر خالی را به شرکت‌های گازی معتبر به منظور بررسی مشکل ارسال کنید

خشک کردن هوای سنتزی (هوای فشرده)

هوای اتمسفر شامل بخار آب می‌باشد که میزان این بخار آب به دما بستگی دارد، هر چقدر دما بیشتر باشد میزان بخار آب بیشتر و در دماهای پایین کمتر است. زمانی که هوا متراکم می‌شود غلظت آب افزایش پیدا می‌کند به عنوان مثال اگر فشار کار یک کمپرسور 7 بار باشد و ظرفیت آن l/s 200 باشد در دمای 20 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 80% هوا را وارد می‌کند در نتیجه طی مدت هشت ساعت فشرده سازی هوا در حدود 80 لیتر آب تولید می‌شود.

حمل و انبارش سیلندر

در هنگام حمل سیلندر هوای خشک، درپوش روی سیلندر باید به صورت کامل بسته شود. برای حمل سیلندر باید از چرخ دستی استفاده شود و سیلندر با زنجیر روی چرخ مهار گردد تا از افتادن و تکان خوردن آن جلوگیری شود. نکاتی که به هنگام انبارداری سیلندر هوای خشک باید توجه کنید شامل موارد زیر می‌باشد، در پوش سیلندر در هنگام انبارداری ضروری است که بسته بماند.

دمای محیطی که قرار است در آن از سیلندر نگهداری شود باید کمتر از 52 درجه سانتی گراد باشد. برای جلوگیری از پوسیدگی آلیاژ تمام سیلندرهای تحت فشار بسیار مهم است که محیط انبارداری کاملا خشک باشد. تمام سیلندرهای تحت فشار در محل نگهداری باید در مقابل خطرات آسیب فیزیکی به بدنه، شیر و سیلندر حفاظت شوند.

فروش گاز هوای خشک

شرکت سپهر گاز کاویان دارنده گواهینامه iso17025، آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد یکی از مراکز فروش انواع گازهای خالص و گازهای ترکیبی به همراه سرتیفیکیت معتبر می‌باشد. گاز هوای خشک(z.air) یکی از انواع گازهای خالص است که در سپهر گاز کاویان به فروش می‌رسد همچنین می‌توانید تجهیزات جانبی کپسول‌های گاز هوای فشرده مانند رگولاتور گاز هوای خشک را با قیمت مناسب در سپهر گاز کاویان تهیه کنید. برای خرید کپسول‌های گاز هوای خشک و تجهیزات مربوط به آن و نیز کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید.

خرید گاز هوای خشک

برای خرید گاز هوای فشرده(z.air) در حجم‌های مختلف می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

هوای خشک-سپهر گاز کاویان

ویژگی‌ها

.1ترکیب شیمیایی: گاز zero airمعمولاً شامل مخلوطی از نیتروژن و اکسیژن است. نسبت این دو گاز معمولاً در محدوده‌ای تعیین می‌شود، بسته به نیازهای کاربردی.

.2خلوص: خلوص گاز z.airیکی از عوامل مهم در انتخاب تأمین کننده است. خلوص بالا برای بسیاری از فرآیندها اساسی است و تأمین کننده باید توانایی تأمین گاز با خلوص مطلوب را داشته باشد.

.3رطوبت: گاز هوای خشک باید حاوی رطوبت به حداقل ممکن باشد. رطوبت موجود در گاز می‌تواند تأثیرات مخربی روی فرآیندها و تجهیزات داشته باشد.

کاربردها

.1صنعت الکترونیک: گاز در فرآیندهای تولید و تست قطعات الکترونیکی استفاده می‌شود. این گاز برای جلوگیری از خرابی قطعات به دلیل رطوبت و اکسیداسیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

.2صنعت فرآوری غذا: در فرآیندهای فرآوری غذا، گاز z.airبرای حفظ طعم، بازدهی و ماندگاری محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاز به عنوان یک جایگزین برای هوای معمولی استفاده می‌شود.

.3صنعت خودروسازی: در برخی فرآیندهای تولید خودرو، گاز z.airمورد استفاده قرار می‌گیرد. این گاز به عنوان یک محیط غیررطوبتی و غیراکسیژنه استفاده می‌شود تا خرابی و اکسیداسیون قطعات را کاهش دهد.

.4صنعت داروسازی: در بسیاری از فرآیندهای تولید داروها و محصولات دارویی، گاز هوای خشک استفاده می‌شود. این گاز برای جلوگیری از تماس مواد با رطوبت و تغییرات شیمیایی غیرمطلوب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم هنگام خرید گاز هوای خشک عبارتند از

هوای خشک-سپهر گاز کاویان
  1. برند معتبر: انتخاب برندهای معتبر و با کیفیت برای اطمینان از عملکرد بهتر و ایمنی بیشتر.
  2. ظرفیت مناسب: مطمئن شوید ظرفیت گاز برای نیازهای شما مناسب است تا بهترین عملکرد را داشته باشد.
  3. قیمت و گارانتی: قیمت مناسب و وجود گارانتی قوی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب گاز است.
  4. بررسی نظرات مشتریان: قبل از خرید، نظرات و تجربیات دیگران را در مورد مدل‌ها و برندها بررسی کنید.
  5. ایمنی و استانداردها: اطمینان حاصل کنید که گاز هوای خشک مورد نظر شما ایمن و مطابق با استانداردهای لازم است.
  6. نگهداری و خدمات پس از فروش: مطمئن شوید که نگهداری و خدمات پس از فروش گاز هوای خشک به راحتی قابل انجام است.

این گاز را از شرکت سپهر گاز کاویان بخرید

شرکت سپهر گاز کاویان با توجه به توانمندی‌های خود با بیش از 15 سال سابقه در زمینه تولید و آزمون گاز تحت فشار، به عنواع آزمایشگاه مرجع آزمون و آزمایشگاه کالیبراسیون در جهت تأمین نیازهای داخلی ، نقش مهمی را در صنعت انرژی ایران ایفا می‌کند. این شرکت با رعایت استانداردهای iso17025 و اصول محیط زیستی، به تامین ، تولید و آزمون انواع گاز های خالص آزمایشگاهی و گازهای ترکیبی کالیبراسیون با کیفیت و مطابق با نیازهای بازارمی‌پردازد.

قیمت فروش هوای خشک آزمایشگاهی

هوای خشک و هوای فشرده که به آن هوای صفر(z.air) هم گفته می‌شود. در سپهرگازکاویان گاز هوای خشک خالص آزمایشگاهی با بالاترین کیفیت تولید می‌شود و به مشتریان عزیز در سراسر کشور ارائه می‌گردد. شما می‌توانید برای ثبت سفارش و استعلام قیمت مبنی بر شارژ گاز هوای خشک با شماره 09128699025 تماس حاصل فرمایید.

هوای خشک | فروش هوای آزمایشگاهی | گاز سنتز شده | فروش گاز synthetic air | هوای مصنوعی | شارژ گاز هوای خشک |Z-air| قیمت هوای فشرده

شرکت سپهر گاز کاویان تامین کننده هوای خشک با درصد خلوص 99.995، 99.999 می‌باشد.

کپسول هوای خشک و همچنین تجهیزات مربوط به کپسول هوای خشک مانند رگولاتور، باندل و … در سپهر گاز کاویان به فروش می‌رسد.

حجم سیلندر و کپسول‌های موجود برای شارژ گاز هوای خشک در شرکت سپهر گاز کاویان عبارت است از: 5لیتر، 10 لیتر، 20لیتر، 40لیتر و 50لیتر.

هدف شرکت سپهر گاز کاویان همواره تولید گازهای با خلوص بالا و قیمت مناسب متناسب با نیاز مصرف کنندگان می‌باشد.

برای ارتباط با کارشناسان ما و ثبت سفارش می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

هوای خشک-سپهر گاز کاویان