آرگون در صنعت - سپهر گاز کاویان

تاثیر استفاده آرگون در صنعت یکی از موضوعات مهم قابل بررسی است که در این محتوا به آن می‌پردازیم.

بیشتر بدانید | گاز آرگون

تاثیر استفاده آرگون در صنعت چیست؟

آرگون کاربردهای مختلفی هم در صنعت و هم در زندگی روزمره دارد. بعنوان مثال در پرکردن پنجره‌های دوجداره و همچنین برخی از حباب‌های لامپ از این گاز پرکاربرد استفاده می‌شود. از این گاز در پزشکی هم استفاده می‌گردد.

در بسیاری از صنایع از این گاز برای فراهم کردن یک محیط خنثی در محل الکترود تنگستنی به منظور محافظت از قوس الکتریکی استفاده می‌گردد. در برخی موارد برای جداسازی گازهای حل شده در فلزات مذاب و کربن گیری از فولاد ضد زنگ نیز کاربرد دارد.آرگون در صنعت کاربرد دارد.

تاثیر استفاده و کاربرد گاز آرگون در صنایع

در ابتدای این مقاله بهتر است در مورد ماهیت گاز گفته شده صحبت کنیم:

این گاز یک گاز بی اثر و یا در اصطلاح یک گاز نجیب می‌باشد و در جدول تناوبی عناصر در گروه 18 قرار گرفته است. از آنجایی که جدول تناوبی عناصر که در گذشته به آن جدول مندلیف نیز می‌گفتند به دو دسته اصلی و فرعی دسته بندی می‌شود، می‌توان گفت گاز نامبرده شده در گروه 18 و یا 8 قرار گرفته است.

این ده اختلاف در تعداد گروه‌ها به عناصر واسطه برمی‌گردد (F و D (. این گاز بی اثر بدون رنگ و بو است و درصد آن در جو زمین کمتر از 1% می‌باشد و تابحال نقش بیولوژیکی منحصربه فردی برای این گاز شناخته نشده است.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید میزان آرگون موجود در جو از زمان پیدایش زمین تا الان به طور پیوسته در حال افزایش است دلیل این افزایش کم شدن پتاسیم رادیو اکتیو است که باعث افزایش گاز نامبرده می‌شود.آرگون در صنعت کاربرد دارد.

آرگون در صنعت - سپهر گاز کاویان

تاریخچه گاز آرگون

تا سال 1894 کشف نشده بود این در حالی است که این گاز بعنوان سومین گاز جوی شناخته شده بود. می‌توان گفت آرگون برای نخستین بار از نتایج توجیه تفاوت چگالی نیتروژن استخراج گردیده از هوا با چگالی این گاز که از آمونیاک به دست آمده بود، کشف شد.

بعد از انجام بررسی‌ها و آزمایش‌هایی متوجه شدند که دلیل این اختلاف وجود ترکیبی جدید به نام آرگون از هوا می‌باشد.آرگون در صنعت کاربرد دارد.

و اینگونه بود که کشف این گاز صورت گرفت.

گازی که بر سلامت انسان تاثیر گذار است!!!

تاثیر استفاده آرگون در صنعت و سلامتی انسان

همانگونه که می‌دانید در صورت استشمام این گاز جذب بدن می‌شود و از آنجایی که رنگ و بو ندارد ذخیره شدن این گاز در محوطه ای پوشیده منجر به خفگی می‌شود.

گفتنی است که این گاز واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهد و دلیل آن پر بودن لایه ظرفیت آن می‌باشد با این حال همانطور که گفته شد اگر مقدار آن در هوا زیاد باشد اکسیژن‌رسانی به اندام‌های بدن را مختل کرده و باعث خفگی و در نهایت مرگ می‌شود.

در ضمن می‌تواند به فرد این تصور را بدهد که در حال تنفس اکسیژن است و این همان دلیلی است که باعث مرگ فرد می‌شود.آرگون در صنعت کاربرد دارد.

در لوله‌های نئونی برای روشنایی از این گاز استفاده می‌کنند. عملکرد آن بدین صورت است که الکتریسیته از گاز عبور می‌کند و نوری بنفش رنگ ساطع می‌کند در صورت شارژ شدن با ولتاژ کم نیز انتشار نور انجام می‌پذیرد.

این باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه‌ها می‌شود. بعضی مواقع لاستیک‌های ماشین‌های لوکس را با این گاز پر می‌کنند که این کار باعث کم شدن سروصدای جاده می‌گردد.

این گاز در صنایع غذایی و آشامیدنی نیز کاربرد دارد. یکی از ویژگی های این گاز(بی اثر بودن) باعث استفاده آن در این صنعت شده است. در شیشه‌های نوشیدنی، آرگون استفاده می‌کنند تا بتواند هوا را منتقل کند. در ضمن وجود این گاز از اکسیداسیون و ترش شدن جلوگیری می‌کند.

کاربرد و تاثیر استفاده از گاز آرگون در صنعت

این گاز باعث حفاظت از مستندات قدیمی می‌شود. از آنجایی که گاز گفته شده بی اثر است قادر به ایجاد یک فضای حفاظتی است. همین باعث می‌شود تا مستندات قدیمی از تخریب شدن و ضرب دیدگی در امان باشند.آرگون در صنعت کاربرد دارد.

حتما تابحال به موزه رفته و اشیا تاریخی و قدیمی را دیده اید که درون شیشه هایی محافظت می‌شوند در برخی مواقع به جای هوا درون شیشه‌ها از این گاز استفاده می‌کنند. دلیل سالم ماندن اشیا با این گاز هم به دلیل عدم واکنش آرگون با جوهر و یا کاغذ می‌باشد بدین طریق از پوسیدگی و فساد مواد و اشیاء جلوگیری می‌کند.

از کاربردهای دیگر این گاز می‌توان به استفاده آن در جوشکاری و ریخته گری اشاره نمود علاوه بر اینها این گاز را در ساخت آلیاژهای مخصوصی و تولید تیتانیوم به کار می‌گیرند. اصلی‌ترین کاربرد این گاز در جوشکاری حفاظت از فلزات جوش خورده در مقابل اکسید شدن است. این همان عملکرد مشابهی است که این گاز در لامپ‌های رشته ای از خود بروز می‌دهد( محافظت از اکسید شدن)

کاربردهای دیگر

تصفیه زیرکونیم(Zr) با این گاز صورت می‌پذیرد.

استفاده آن در لیزر

کاربرد آن در رشد ژرمانیوم و سیلیسیوم

در جوشکاری‌های حساس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در طلاسازی و جواهرات

در برخی آزمایشگاه ها و دستگاه های شناسایی و آنالیز مواد

این گاز می‌تواند با متان ترکیب شده و در سیمان سازی مورد استفاده قرار بگیرد(x-ray)

شرکت سپهر گاز کاویان در تولید گاز آرگون آماده ارائه خدمات به شما می‌باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *