گاز استیلن Acetylene در صنعت گازی پرکاربرد است و موارد استفاده زیادی دارد لذا بنا بر ضرورت آگاهی درباره استیلن مطالبی اعم از نحوه تولید گاز استیلن و ترکیبات استیلن و دیگر مطالب مربوط به این گاز ما مطالبی را جمع آوری نموده ایم. شرکت سپهر گاز کاویان با دارا بودن مجهزترین آزمایشگاه در زمینه فروش گاز استیلن فعال می‌باشد. شما میتوانید برای ثبت درخواست گاز استیلن در گریدهای مختلف و حجم های گوناگون با کارشناسان واحد فروش تماس برقرار نمایید.

استیلن (Acetylene) چیست؟

استیلن که با نام اتین نیز رایج است را می‌توان در خانواده هیدروکربنی آلکینها دسته بندی نمود. در واقع در این ترکیب یک پیوند سه گانه ناپایدار وجود دارد. به دلیل همین پیوند سه گانه است که گاز استیلن را در دسته گازهای اشباع نشده یا به عبارت دیگر سیر نشده طبقه بندی می‌کنند.

استیلن کاربردهای زیادی در صنعت دارد برای مثال در تولید و سنتز مواد شیمیایی می‌تواند بعنوان پیش ماده و ماده اولیه به کار برده شود.

بدلیل کاربردهای زیاد و مورد توجه بودن استیلن روش های زیادی برای تولید این گاز وجود دارد. استیلن را می‌توان حمل و نگهداری نمود.

همانطور که گفته شد استیلن ساده ترین آلکین است که رنگ و بویی ندارد و شدیدا مشتعل می‌شود و زمانی که متراکم می‌شود امکان انفجار وجود دارد. استیلن یا همان اتین گازی فرار است و زمانی که با اکسیژن ترکیب شود آتش می‌گیرد.

ساختار استیلن به گونه ای است که بیشترین نقطه اشتعال را بین سایر هیدروکربن ها دارد و به همین دلیل از گاز استیلن در جوشکاری استفاده می‌نمایند.

کشف و پیدایش گاز استیلن

فردی به نام ادموند دیوی در سال 1836 برای اولین بار گاز استیلن را کشف کرد. اما، در سال 1860 دانشمندی فرانسوی بار دیگر آن را شناسایی کرد و نام استیلن را برای آن انتخاب کرد.
گفتنی است که از سال 1950 استیلن را از احتراق ناقص متان یا به عنوان محصول جانبی تقطیر هیدروکربن به دست می آورند. تقریباً 400 هزار تن استیلن با این روش در سال 1983 تولید شده است. وجود این گاز همراه با اتیلن نا مطلوب است زیرا ویژگی انفجاری دارد و سبب دفع کاتالیزور زیگلر ناتا می‌شود.

تهیه گاز استیلن

تولید گاز استیلن به دو روش صنعتی و آزمایشگاهی انجام می‌پذیرد.

تهیه استیلن در صنعت به روش زیر است:

CH2=CH2–> HC≡CH + H2

2CH4 –> C2H2 +3H2

6CH4 + O2 –> 2C2H2 + 2CO + 10 H2

تولید گاز استیلن به روش آزمایشگاهی به روش زیر انجام می‌شود:

اضافه نمودن آب به کلسیم کربید

CaC2 + 2H2O –> 2C2H2 + Ca(OH)2

بعد از تولید گاز استیلن آن را از درون ظرفی که حاوی مس سوافات است عبور می‌دهند تا ناخالصی هایی که در آن وجود دارد مانند فسفین و هیدروژن سولفید جذب شوند و گاز استیلن خالص تهیه گردد. البته لازم به ذکر است گاهی میزان گاز استیلن تولید شده در آزمایشگاه آنقدر کم است که عبور آن از درون مس سولفات کار عاقلانه ای نیست. روش دیگر تولید گاز استیلن که بصورت تجاری انجام می‌گیرد استفاده از واکنش کلسیم کاربید و آب می‌باشد.

استیلن-سپهر گاز کاویان

منابع تولید گاز استیلن

نحوه تولید گاز استیلن اغلب به دو روش رایج انجام می‌شود. در دماهای بالا واکنش آهک و زغال کک باعث تولید کلسیم کاربید می‌شود و واکنش کاربید کلسیم و آب منجر به تولید گاز استیلن می‌شود.گفتنی است که استیلن می‌تواند یک محصول جانبی در فرایند تولید اتیلن باشد، هنگامی که مقدار جزئی اتان در دماهای بالا دچار اکسایش شود، می‌تواند باعث تولید گازهای هیدروژن، مونوکسید کربن و نیز استیلن شود. فرمول شیمیایی گاز استیلنC2H2 می‌باشد که گازی قابل حمل و نگهداری است و برای مصارف گوناگون عرضه می‌شود.(شرکت سپهر گاز کاویان تامین کننده گاز استیلن آزمایشگاهی با درصد خلوص بالا می‌باشد.)

خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد استیلن

گاز استیلن دارای خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد خود می‌باشد که در اینجا به ویژگی های بارز آن‌ اشاره می‌کنیم همان‌طور که می‌دانید فرمول شیمیایی گاز استیلن C2H2 می‌باشد استیلن دارای وزن مولکولی 26 gr / mole و وزن مخصوص 14.705 است. چگالی گاز استیلن 1.097 Kg/m3 و غلظت بخار آن 0.91 می‌باشد، گاز استیلن دارای نقطه جوش 81- درجه سانتی‌گراد است .

همچنین دمای بحرانی و فشار بحرانی گاز استیلن هم به تریتب 35.6 در جه‌سانتی‌گراد و 61.9 بار است.

کاربرد استیلن

همانطور که می‌دانید گازهای مختلف کاربردهای منحصر‌به فرد خود را دارند در این مقاله کاربردهای مهم گاز استیلن را شرح می‌دهیم. یکی از کاربردهای استیلن این است که برای تولید پلاستیک‌های رسانای الکتریکی مانند پلی استیلن، از استیلن به عنوان یک ماده خام استفاده می‌شود.کاربرد دیگر استیلن این است که ترکیب گاز استیلن با هوای مصنوعی خلوص بالا یا نیتروز اکساید به عنوان سوخت طیف سنجی شعله در دستگاه جذب اتمی کاربرد دارد. گفتنی است که این تجهیزات درآزمایشگاه‌های تحقیقاتی آب، غذا، خاک و بیولوژیکی کاربرد دارند که دارای حساسیت بالایی است و دقت نتایج در آن بسیار حائز اهمیت است.

کاربرد گاز استیلن در صنایع گاز، نفت و پتروشیمی این است که از استیلن به عنوان ی جزء در گازهای کالیبراسیون استفاده می‌کنند. استیلن در صنعت کشاورزی برای کشت گیاهان هم قابل استفاده است زیرا استیلن باعث بهبود شکل گیری گل‌های جدید می‌شود. از دیگر کاربرد های مهم گاز استیلن این است که در گازهای آزمایشگاهی یکی از اجزای گازهای آزمایش ریه می‌باشد. از ترکیب گاز استیلن و اکسیژن برای جوشکاری فلزات استفاده می‌شود و نیز گاز استیلن در آزمایشگاه‌ها برای سنتز مواد آلی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای سنتز مواد شیمیایی هم کاربرد دارد.

گفتنی است که استیلن برای تولید مولکول‌هایی مانند فولرین یک منبع مهم کربن به شمار می‌آید و جالب است که بدانید هنوز هم از استیلن به عنوان سوخت در فانوس‌های دریایی استفاده می‌شود و در آخر باید این نکته را بیان کنیم که گاز استیلن یه عنصر بسیار مهم و کارآمد در صنایع شیمیایی است زیرا استیلن هیدروکربنی است که اشباع نمی‌شود و تمایل شدیدی به واکنش‌های شیمیایی دارد.

قابلیت انفجار استیلن

استیلن خالص گازی بی رنگ با بوی مطبوع است. همانطور که از کاربید کلسیم تهیه می شود، معمولاً آثاری از فسفین دارد که بوی نامطبوع سیر ایجاد می کند. با آزاد کردن گرما، استیلن می تواند به عناصر آن تجزیه شود. تجزیه بسته به شرایط ممکن است باعث انفجار شود یا نشود. استیلن خالص تحت فشار بیش از ۱۵ پوند در اینچ مربع یا به صورت مایع یا جامد به شدت منفجر می شود.

مخلوط هوا و استیلن در محدوده وسیعی قابل انفجار است، از حدود ۲.۵ درصد در استیلن تا حدود ۱۲.۵ درصد استیلن در هوا. وقتی استیلن با مقدار صحیح هوا سوزانده می شود، یک نور خالص و سفید می دهد و به همین دلیل در یک زمان برای روشنایی در مکان هایی که نیروی الکتریکی در دسترس نبوده است، استفاده می گردد، به عنوان مثال، شناورها، لامپ های معدنچی و علائم جاده ای. احتراق استیلن مقدار زیادی گرما تولید می کند و در یک مشعل که به درستی طراحی شده است، شعله اکسی استیلن به بالاترین درجه شعله (۳،۳۰۰ درجه سانتیگراد) از هر مخلوط شناخته شده گازهای قابل احتراق می رسد.

نکات ایمنی استیلن

گاز استیلن قابل اشتعال و انفجار می‌باشد بنابراین رعایت نکات ایمنی در مکان‌هایی که از گاز استیلن استفاده و نگهداری می‌شود بسیار ضروری است. در این بخش تلاش شده است به تمام نکات ایمنی مربوط به استیلن، گاز استیلن، کپسول استیلن و نحوه حمل و نقل استیلن اشاره کنیم. ابتدا باید بدانید که مشخصات ایمنی این گاز چیست گاز استیلن بی‌بو است. گاز استیلن دارای استون می‌باشد. استون به شکل مایع است و حلال گاز استیلن می‌باشد.

گفتنی است که گاز استیلن در فشار 15 پی اس آی اگر به صورت آزادانه باشد منجر به انفجار می‌شود با توجه به این نکته لازم است که سیلندر استیلن را به صورت ایستاده قرار دهید تا استون داخل آن تخلیه نشود. محافظت درست و دقیق از بدنه سیلندر بسیار مهم است. بدنه داخلی سیلندر استیلن به صورت شبکه شبکه و منفذ دار می‌باشد و با وارد شدن صدمه به منافذ درونی بدنه سیلندر استیلن باعث جمع شدن و آزاد شدن گاز استیلن در آن قسمت و در نهایت منجر به انفجار می‌شود.

لازم به ذکر است که به هیچ عنوان سیلندر استیلن را نباید در مکان‌های بشدت گرم نگهداری کنید زیرا سیلندر استیلن برای دمای بالاتر از52 درجه سانتی‌گراد طراحی نشده‌اند.

بسیار دقت شود که قسمت پایین سیلندر استیلن حتما باید در جای خشک نگهداری شود تا از زنگ‌زدگی آن جلوگیری شود نکته قابل توجه این است که تا حد امکان از قرار دادن سیلندر گاز استیلن در کنار سیلندرهای دیگر مانند سیلندر گاز اکسیژن جلوگیری کنید همچنین باید به این نکته توجه شود.

استیلن-سپهر گاز کاویان
حمل و انبارش گاز استیلن

حمل گاز استیلن باید با دقت بالایی انجام شود اولین نکته که باید به هنگام حمل سیلندر گاز استیلن ب آن توجه کنید این است که سیلندرهای حاوی گاز استیلن به هیچ عنوان نشتی نداشته باشد به هنگام جابه‌جایی سیلندر حتما از چرخ دستی استفاده کنید و توجه داشته باشید که وسیله‌ای که سیلندر را با آن جابه‌جا می‌کنید. دارای یک زنجیر باشد که بتوان سیلندر را از افتادن یا تکان خوردن مهار کند. به هیچ عنوان ضربه‌ای به این سیلندرها وارد نشود همان گونه که گفتیم گاز استیلن قابلیت بسیار بالایی برای انفجار دارد و ممکن است مشکلات بسیار زیادی را برای شما به بار بیاورد.

شارژ کپسول گاز استیلن

این کپسول ها معمولاً برای استفاده در انواع دستگاه‌ها و وسایلی مانند لامپ‌های گازی، تورچ‌ها، اجاق‌های کمپینگ، جاروبرقی‌ها و موارد دیگر استفاده می‌شوند. این کپسول‌ها را به صورت فشرده در خود ذخیره می‌کنند و با استفاده از سوزن یا شبکه‌های انتقال، گاز را منتشر می‌کنند.

مهم‌ترین نکته در مورد شارژ این کپسول ها، اطمینان از ایمنی و استفاده صحیح آن است. همچنین، حتماً از نوع و برند مناسب برای دستگاه مورد نظرتان استفاده کنید و همواره از دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های تولیدکننده پیروی کنید.

قبل از شارژ کردن کپسول ، اطمینان حاصل کنید که دستگاه یا وسیله‌ای که می‌خواهید از آن استفاده کنید، سازگار با این نوع گاز است و تمامی احتیاط‌های لازم را رعایت کنید. همچنین، بهتر است از کپسول‌های اصلی و معتبر خریداری کنید تا از کیفیت و ایمنی آن‌ها اطمینان حاصل شود.

خرید انلاین از سپهر گاز کاویان

گروه صنعتی سپهر گاز کاویان عرضه کننده‌ی سیلندر گاز استیلن آزمایشگاهی با خلوص 99.6 و 99.7 گرید 2.6 و 2.7

سیلندر گاز استیلن برای کاربرد جوشکاری، برشکاری و دستگاه جذب اتمیک
شارژ کپسول استیلن خالص با فشار ۱۸ بار
حجم سیلندر های موجود برای شارژ گاز استیلن عبارت است از: ۷ پوندی، ۱۲ پوندی و ۱۵ پوندی
شیر سیلندر گاز استیلن DIN1, BS4
نام اختصاری گاز: استیلن, C2H2 , Acetylene
UN1001
CAS Number: 74-86-2

عمده‌ترین ماده خام برای تولید استیلن، کربنات کلسیم (سنگ‌آهک) و زغال‌سنگ می‌باشد. کربنات کلسیم را ابتدا با حرارت دادن به اکسید کلسیم تبدیل کرده و زغال‌سنگ را هم به زغال کک تبدیل می‌کنند. سپس اکسید کلسیم و کک باهم واکنش داده و منواکسید کربن و کاربید کلسیم تولید می‌کند. با اضافه کردن آب به کاربید کلسیم استیلن و هیدروکسید کلسیم تولید می‌شود. استیلن را همچنین می‌توان از سوختن ناقص متان با اکسیژن و یا از کراکینگ هیدروکربن‌ها تولید کرد.

شرکت سپهر گاز کاویان تامین کننده استیلن آزمایشگاهی با درصد خلوص99 و استیلن وارداتی با درصد خلوص 99.6 می‌باشد.

کپسول استیلن و همچنین تجهیزات مربوط به کپسول استیلن مانند رگولاتور، باندل و … در سپهر گاز کاویان به فروش می‌رسد.

حجم سیلندر و کپسول‌های موجود برای شارژ گاز استیلن در شرکت سپهر گاز کاویان عبارت است از: 5لیتر، 10لیتر، 20لیتر، 40لیتر و 50لیتر.

هدف شرکت سپهر گاز کاویان همواره تولید گازهای با خلوص بالا و قیمت مناسب متناسب با نیاز مصرف کنندگان می‌باشد.

برای ارتباط با کارشناسان ما و ثبت سفارش می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

استیلن-سپهر گاز کاویان