خطرات دی اکسید گوگرد - سپهر گاز کاویان

خطرات دی اکسید گوگرد می‌تواند بسیار زیاد باشد. به همین دلیل این محتوا را به این موضوع اختصاص دادیم تا با آگاهی بخشی در این زمینه خطرات و عوارض دی اکسید گوگرد را کاهش دهیم.

ویژگی ها و خطرات دی اکسید گوگرد

از مشخصات فیزیکی و شیمیایی این گاز می توان به بوی آن اشاره نمود. SO2 هنگام سوختن بویی مشابه با گوگرد دارد. در محدوده غلظتی 1.9 PPM احساس

سوزش در گلو ایجاد می شود ولی حد تشخیص آن در غلظت 3 – 1/0 ppm است. این گاز بی رنگ است و اگر در شرایط خاصی قرار گیرد مانند فشار بالا و دمای

پایین (10- درجه سانتیگراد) تغییر فاز داده و به مایع بی رنگ تبدیل می شود.

می تواند با آب وارد واکنش شود و اسیدی قوی با نام اسید سولفورو تولید کند، این اسید قوی می تواند به شدت خطرناک و آسیب زا باشد.

از فرایندهایی مانند سوختن زغال سنگ و صنایع ذوب مس و یا حتی از نیروگاه های برق می توان این گاز را تولید و تهیه نمود.

این گاز را با نام هایی همچون اکسید سولفورو، انیدرید سولفورو، اسید سولفورو انیدرید، بی سولفیت نیز می شناسند.

واکنش با OH

دی اکسید گوگرد می تواند با هیدروکسید (OH) وارد واکنش شود و آب اکسیژنه تولید کند.

بیشتر بخوانید | گاز متان چیست؟

چگونگی تهیه SO2

برای تهیه این گاز نیاز به مواد اولیه می باشد. این مواد پینریت و سولفید هیدروژن می باشند. ترکیباتی مانند کلسیم سولفات ممکن است برای تهیه این گاز بسیار مورد

استفاده قرار گیرند. گفتنی است که مقدار بسیار زیادی از گازهایی که از فرآیند سوختن تولید می شوند SO2 است و می توان با استفاده از یک حلال مناسب آن را

تثبیت نمود.

استفاده از گوگرد

از گوگرد نیز این گاز را تهیه می کنند. در این واکنش هوا با گوگرد وارد واکنش می شود، برای انجام این مرحله از کوره های دوار( لایه خارجی آن از فولاد و لایه

داخلی از ماده نسوز) استفاده می کنند. در ضمن نوع دیگری از این کوره ها ممکن است مورد استفاده قرار گیرند به نام کوره های کلاهک دار، عملکرد این کوره ها

به صورت دائم و پیوسته است.

استفاده از سولفید های آهن

از سولفید آهن (پیریت ها) با فرمول شیمیایی FeS2 برای تولید این گاز استفاده می کنند.

استفاده از H2S

هیدروژن سولفید با اکسیژن وارد واکنش می شود و گاز مورد نظر تولید می گردد. واکنش صورت گرفته با تولید انرژی و آب همراه است.

خطرات دی اکسید گوگرد

تولید دی اکسید گوگرد از روش آزمایشگاهی

اگر به سولفیت مقداری اسید اضافه کنیم گاز گوگرد دی اکسید تولید می گردد. می توان گفت این روش از آسانترین روشها برای تولید این گاز در آزمایشگاه است.

کاربرد گاز گوگرد دی اکسید

1-گاز سرد کننده است.

2-ضد عفونی کننده

3- پاک کننده رنگ در صنعت مواد غذایی

4- کاربرد های گوناگونی در صنعت نساجی و کاغذ سازی دارد

5- برای تولید ترکیباتی از جمله H2SO4 و H2SO3.

خطرات SO2

این گاز در دسته گازهای سمی و کشنده قرار می گیرد و در صورت تنفس می تواند باعث بروز مشکلاتی از جمله صدمه به شش ها و دستگاه تنفسی شود. علائم تنفسی آن ممکن است بعد از مدتی آشکار شود. اگر حالت مایع آن با اندام های بدن یا پوست برخورد نمائید ممکن است ایجاد یخ زدگی کند.

هر گازی دارای علائم اخطار و حفاظتی می باشد که در ادامه به آن می پردازیم:

نماد A: گاز متراکم است.

نماد D1A: گاز دارای اثر سمت است و می تواند به سرعت آسیب زا باشد.

نماد E: گاز خورنده است.

نماد های ذکر شده تنها تعدادی از علائم هشداری و حفاظتی کانادایی می باشد.

سلامت انسان

خطر مرگ در صورت استنشاق این گاز وجود دارد و به سرعت می تواند باعث آسیب رساندن به اندام های تنفسی از جمله ریه شود. البته شخصی که در معرض تنفس این گاز قرار گرفته است ممکن است عوارض و علائم آن را بعد از گذشت مدتی متوجه شود.

این گاز اشتعال پذیر نیست. در حالت مایع آن باعث یخ زدگی می شود و سوختن پوست را به همراه دارد، از طرفی در صورت واکنش با آب می تواند اسیدی قوی تولید کند که به شدت آسیب رسان است.

در صورت تماس با چشم در حالت گازی اگر غلظتی حدود 5 PPM داشته باشد می تواند برای بینایی مضر باشد در صورت افزایش غلظت ( 8PPM )ممکن است آسیب های جدی به چشم وارد شود که اثرات آن طولانی مدت باشد.

در صورت تنفس این گاز اندام هایی از جمله گلو، غشاء مخاط و سایر اندام های تنفسی درگیر شوند. اگر در کوتاه مدت در معرض تنفس 1PPM آن قرار بگیرید آسیبی برگشت پذیر به ریه وارد می شود ولی در غلظت بالا تورم ریه صورت گرفته و در نهایت موجب مرگ می گردد. بروز علائم آن ممکن است حتی تا چند روز به طول بیانجامد.

از دیگر خطرات تماس با این گاز می توان به خرابی و پوسیدگی بیش از حد دندان ها اشاره کرد و همچنین بیماری لثه را نیز به دنبال دارد .

این گاز دارای عبارات ایمنی است که بهتر است از آن اطلاع داشته باشید.

عبارت S1:در محفظه ای بسته نگهداری شود.

عبارت S2:از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

عبارت S9: در محیط دارای تهویه نگهداری شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های موجود در سایت سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *