در این مقاله سعی داریم شما را با ویژگی های گاز هلیوم، خواص فیزیکی و شیمیایی و نحوه تولید آن آشنا کنیم. امروزه این امر بسیار مهم و ضروری است چون بسیاری از مردم از گاز هلیم استفاده روزمره دارند و در بسیاری از جشن ها و تولدها از هلیوم استفاده می‌کنند. سپهرگازکاویان آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد از معتبرترین شرکت های تولید کننده و تامین کننده گاز هلیوم در گریدهای گوناگون است.

هلیوم-سپهر گاز کاویان

هلیوم(Helium) چیست؟

گاز هلیوم را می‌توان دومین عنصر فراوان جهان به شمار آورد. همچنین دومین عنصر در جدول تناوبی است که گازی بی رنگ و بو و بی‌اثر می‌باشد. یکی از کاربردهای گاز هلیوم در بادکنک‌های تولد و نیمه هادی ها است. گاز هلیوم گازی بسیار سبک می‌باشد که بدلیل تراکم کم آن قادر به شناور ماندن در هوا است. با استنشاق گاز هلیوم تغییرات عجیبی رخ می‌دهد که می‌توان آن را به چگالی کم گاز هلیوم نسبت داد. هنگام تنفس گاز هلیوم صدای جیرجیر مانند تولید می‌شود. در واقع هر چقدر تراکم هلیوم در اطراف تارهای صوتی بیشتر شود یا به عبارت دیگر میزان گاز هلیوم در دستگاه تنفسی افزایش یابد لرزش تارهای صوتی بیشتر می‌شود.

گاز هلیوم بدلیل بی اثر بودن قابل اشتعال و احتراق نیست. در واقع گاز هلیوم را می‌توان به عنوان خنک کننده در کشتی راکت یا دستگاه MRI مورد استفاده قرار داد.

تنفس گاز هلیوم می‌تواند خطر آفرین باشد. این کار به ظاهر کاری سرگرم کننده است ولی باید از آن پرهیز نمود. استنشاق گاز هلیوم باعث سرگیجه و عدم هوشیاری می‌گردد.

هلیوم را می‌توان در بادکنک‌ها، آهن‌رباهای ام آر آی، اینترنت و تلویزیون‌های کابلی، تراشه‌های تلفن همراه و میکروسکوپ‌ها استفاده کرد.

مخلوط هلیوکس را در درمان برخی از بیماری‌های تنفسی مانند آسم و برونشیت و دیگر بیماری‌های مربوط به ریه استفاده می‌کنند.

تهیه گاز هلیوم

گاز هلیوم به طور معمول هم به صورت گاز وجود دارد و به صورت مایع. هلیوم را می‌توان از فراوانترین عناصر زمین در نظر گرفت. در واقع 23% از تمام جهان را هلیوم تشکیل داده است. گاز هلیوم برای تبدیل به مایع شدن کمترین نقطه جوش را نسبت به سایر عناصر دارد. دلیل این ویژگی سبکتر بودن گاز هلیوم از هوا است که به سمت خارج جو حرکت می‌کند به همین علت اینکه منابعی که ما می‌توانیم گاز هلیوم را تامین کنیم بسیار کم و محدودند.

برای تولید گاز هلیوم شیوه هایی وجود دارد. گاز هلیم را می‌توان از گاز طبیعی بدست آورد. گفته می‌شود در هر جایی که گاز طبیعی وجود دارد، اثری از گاز هلیوم نیز دیده می‌شود، این امر طبیعی است که مقدار گاز هلیوم در هر منبع متفاوت است و ممکن است در برخی منابع بیشتر از سایرین باشند. برای استخراج و تولید گاز هلیوم باید مقدار آن از یک حدی بیشتر باشد تا بتوان آن را جداسازی نمود. البته یک روش برای تولید گاز هلیوم در خانه وجود دارد آن هم با استفاده از سرکه و جوش شیرین است. همان واکنشی که در دوران مدرسه با عنوان کوه آتشفشان معرفی می‌شد.

روش تهیه گاز هلیوم

همانطور که میدانید گاز طبیعی دارای 7 درصد He است و از روش تقطیر جزء به جزء گاز طبیعی میتوان آن را تهیه نمود.

طی این روش دما را کاهش داده و فشار افزایش می یابد و از آنجایی که بین سایر عناصر کمترین نقطه جوش را دارد سایر گازهای موجود در گاز طبیعی مایع میشوند( متان و نیتروژن). هلیوم تولید شده دارای ناخالصی است و خاص سازی آن به وسیله پایین آوردن دما به صورت متوالی انجام میگیرد و سایر گازهایی که باعث ناخالص شدن آن میشوند خارج میشود. برای خالص سازی نهایی از کربن فعال استفاده میکنند و در نهایت گاز بدست آمده خلوصی حدود 99.995% دارد. معمولا برای کاهش هزینه های حمل و نقل هلیوم را به صورت مایع در می آورند. زیرا مخزن مایع 5 برابر بزرگتر از مخزن گازی آن است.

گزارشی مبنی بر استخراج این گاز در سال 2008 وجود دارد که تقریبا برابر با 169 میلیوم مترمکعب است. حدودا 10 درصد از حجم کل آن برای کشور الجزایر و 78 درصد از آن برای ابالات متحده بود.

استخراج این گاز در مناطق مشخصی از ایالات متحده صورت میگیرد برای مثال از نزدیک میدان گازی کانزاس استخراج میشود.

بیشترین میزان استخراج آن از گاز طبیعی صورت میگیرد چون مقدار آن در هوا به اندازه کسیر کوچکی از نئون میباشد.

ذخایر و تولید گاز هلیوم

گفتنی است کل منابع ذخیره هلیوم در دنیا تقریبا 41 میلیارد متر مکعب تخمین زده شده است و عمده ترین منابع گاز هلیوم در کشور قطر قرار دارد کشورهای دیگری که بعد از قطر دارای ذخایر هلیومی می‌باشند الجزیره، ایالات متحده امریکا و بعد از این‌ها روسیه است گفتنی است که تولید سالانه هلیوم در جهان 175 میلیون متر مکعب است و کشوری که در تولید هلیوم پیشتاز است آمریکا می‌باشد. تولید هلیوم در کشور روسیه سالانه 5 میلیون متر مکعب می‌باشد البته ناگفته نماند مناطقی در روسیه شرق دور وجود دارند که دارای منابع غنی از هلیوم هستند اما فناوری لازم برای تولید هلیوم را ندارند.

در رابطه با نحوه جداسازی گاز هلیوم دو مرحله وجود دارد مرحله اول فرآیند تراکم کم دما و تغلیظ هلیوم و در مرحله دوم پاکسازی گاز هلیوم از ناخالصی‌هایی مانند متان، نیتروژن، هیدروژن، نئون و آرگون می‌باشد که نحوه تولید گاز هلیوم را تشکیل می‌دهند

هلیوم-سپهر گاز کاویان
خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد گاز هلیوم

همانگونه که میدانید گاز هلیوم کوچکترین اتم و عنصر از گروه و خانواده گازهای نجیب است. این گاز یک گاز بی اثر است که دارای فرمول شیمیایی He می‌باشد. عدد اتمی این گاز 2 است و دارای جرم اتمی 4.002602 گرم / مول می‌باشد. این گاز در حالت معمول یک گاز بی رنگ و بدون بو است و همچنین مزه هم ندارد. گاز هلیوم دارای اثر سمی نیست و خنثی است.

گازهلیوم را میتوان بعد از گاز نئون کم فعالیت ترین گاز به شمار آورد بدلیل اینکه در گروه گازهای نجیب قرار دارد و لایه ظرفیت آنها پر است لذا تمایل خاصی به واکنش دادن با دیگر عناصر ندارد و برای همین هلیوم در تمامی شرایط بصورت تک اتمی باقی می‌ماند.

اگر بخواهیم این گاز را با گازهای تک اتمی دیگر مقایسه کنیم می‌بینیم که انحلال پذیری کمتری نسبت به سایر گاز‌های تک اتمی دارد و نسبت به گازهای تک اتمی دیگر He را جز گازهای کم محلول به حساب می‌آورند. دمای ذوب و جوش آن هم در مقایسه با عنصرهای دیگر خیلی کمتر می‌باشد به همین دلیل است که این گاز در شرایط عادی و معمول به شکل گازی است. در دما و فشار استاندارد به شکل گاز تک اتمی ظاهر می‌شود و در صورتی هلیوم متراکم می‌شود که شرایط از حالت عادی خارج شود و در شرایط خیلی ویژه قرار بگیرد.

همانطور که قبل‌تر گفته شد هیلوم دارای پایین‌ترین نقطه ذوب در بین عناصر می‌باشد و می‌توان این نکته را بیان کرد که هلیوم تنها مایعی که در صورت کاهش دما به جامد تبدیل نمی‌شود و هلیوم مایع با افزایش فشار جامد می‌شود و در فشار استاندارد و دمای صفر مطلق شکل مایع بودن خود را حفظ می‌کند.طبق پیش بینی‌های انجام شده تولید هلیوم و فروش هلیوم بسیار افزایش پیدا کرده است.(سپهر گاز کاویان یکی از تامین کننده‌های هیلوم می‌باشد.)

نام این عنصر از یک کلمه یونانی به معنای ایزد خورشید گرفته شده است.

شاید جالب باشد که بدانید:

کشف هلیوم از یک خط طیفی شروع شد که توسط یک ستاره شناس در سال 1886 مشاهده گردید. این ستاره شناس مشغول بررسی یک خورشید گرفتگی بود که یک خط طیفی زرد مشاهده نمود. دانشمند دیگری پیشنهاد کرد که این خط ممکن است برای یک عنصر جدید باشد. تقریبا صد سال بعد دو شیمی دان توانستند این گاز را از سنگ کلویت که یک کانی اورانیوم است استخراج کنند.

بعدها در ایالات متحده یک منبع بزرگ از این گاز کشف شد. این عنصر و هیدروژن را میتوان از فراوانترین عناصر کیهان در نظر گرفت ولی با این وجود در زمین بسیار کمیاب است. تقریبا 4/1 از جرم گیتی متعلق به این عنصر است این مقدار 12 برابر عنصرهای سنگین است. این گاز به غیر از زمین در سایر سیارات نیز وجود دارد (خورشید و مشتری).

در هوا کره میزان این گاز بسیار کم است و مقدار بیشتری از آن در خاک یافت میشود. از واپاشی هسته ای عناصر سنگین پرتوزا مانند اورانیوم و توریم حاصل میشود. از روش های مختلفی میتوان این گاز را تهیه نمود برای مثال از روش تقطیر جزء به جزء استفاده میگردد.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر اطلاعات فنی گاز هلیوم

کاربرد هلیوم

از آنجایی که هلیوم دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است به همین دلیل در صنایع گوناگون کاربرد دارد. همانطور که در بخش قبل توضیح داده شد ویژگی‌های منحصر به فرد این گاز عبارت است از نقطهٔ جوش، چگالی، حل‌ شوندگی پایین، رسانش گرمایی بالا و واکنش ناپذیر بودن می‌باشد. هلیوم اگر در هوا (اتمسفر) آزاد شود دیگر امکان بازیابی این گاز وجود ندارد بنابراین به آن یک منبع تجدیدناپذیر می‌گویند. هلیوم در فرایندهای صنعتی، هوا و فضا، کاربردهای نظامی، فناوری‌های پزشکی کاربرد دارد. امروزه تحقیقات به کمک هلیوم مایع در خط مقدم نقش مهمی را بر عهده دارد. گاز هیلوم در فعالیت‌های مهم تجاری و نظامی بسیار تاثیرگذار است.

امروزه منابع گاز هلیوم و منابع گازهای طبیعی به هم وابسته می‌باشند و با توجه به پیش بینی‌های شده نشان می‌دهد که ارزش هلیوم سیر صعودی خواهد داشت. این گاز در ام‌آر‌آی، فضاپیماها، تلسکوپ‌ها و دستگاه‌های نظارت بر پرتونگاری هسته‌ای کاربرد دارد . گفتنی است که آن را دومین عنصر فراوان در جهان می‌دانند اما با وجود فراوان بودن این گاز منابع هلیوم و درصد آن روی کره‌ی زمین کم است. ویلیام رامسی یکی از دانشمندان اسکاتلندی اولین بار هلیوم را از کلویت استخراج کرد. (کلویت یک ماده معدنی رادیواکتیو می‌باشد.)

استخراج این گاز از گازهای طبیعی می‌باشد و گفتنی است که در روسیه یک شرکت به صورت انحصاری به تولید گاز هلیوم می‌پردازد. از کپسول گاز هلیوم برای مصارف پزشکی استفاده می‌شود.کاربرد دیگر کپسول گاز هلیوم در بادکنک‌های هلیومی است به دلیل اینکه گاز هلیوم وزن کمتری نسبت به هوا دارد و باعث شناور ماندن بادکنک‌ها در هوا می‌شود.

غواصانی که در اعماق دریا غواصی می‌کنند از کپسول گاز هلیوم استفاده می‌کنند زیرا در اعماق آب مقدار نیتروژن خون غواصان افزایش پیدا می‌کند و به هنگام بازگشت غواصان به سطح آب، نیتروژن تمایل دارد به سرعت خارج شود در واقع می‌توان گفت که خون جوش بزند! به همین دلیل غواصان به همراه خود کپسول هلیوم دارند تا این شرایط بحرانی را مدیریت کنند و از خطر جلوگیری شود. برای درمان آسم، هلیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفتنی که هلیوم سمی نمی‌باشد و اگر مقداری از گاز هلیوم را تنفس کنیم ضرری به بدن انسان نمی‌رساند.

کاربرد گاز هلیوم در پزشکی

کاربرد هلیوم در پزشکی موضوع مورد نظر در این قسمت است. در صنعت پزشکی ترکیبی از گاز هلیوم با گاز اکسیژن وجود دارد که با نام هلیوکس شناخته شده است. این ترکیب شامل ۲۰ درصد گاز اکسیژن و ۸۰ درصد گاز هلیوم می‌باشد که برای تست‌های فانکشنال ریه یا بیماری‌های تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترکیب دیگری با نام هلیوکس سی وجود دارد که ترکیب ۳۰ درصد گاز اکسیژن و ۷۰ درصد هلیوم می‌باشد.

نکات ایمنی هلیوم

دانستن نکات ایمنی در مورد هلیوم، کپسول گاز هلیوم و سیلندر گاز هلیوم بسیار مهم و ضروری است در این بخش تلاش شده است اطلاعات کاملی در رابطه با این موضوع ارائه شود.

همان‌طور که می‌دانید و حتی ممکن است مقدار کمی گاز هلیوم را برای تغییر دادن صدا تنفس کرده باشید و متوجه شده باشید که گاز هلیوم جذب بدن انسان می‌شود اما گفتنی است که تنفس گاز هلیوم اثرات بدی بر بدن می‌گذارد و موجب سرگیجه، کسالت و خفگی می‌شود. در محیط‌های بسته مقدار زیاد هلیوم باعث کم شدن اکسیژن محیط می‌شود و درنهایت منجر به خفگی می‌شود بنابراین لازم است میزان فشار اکسیژن موجود در یک محیط را قبل از این که وارد شوید بررسی کنید.

همان‌طور که می‌دانید تنفس هلیوم باعث تغییر در کیفیت صدا می‌شود علت آن هم این است که سرعت صدا در هلیوم تقریبا سه برابر بیشتر از سرعت آن در هوا می‌باشد و چون بسامد پایه در گاز با سرعت صدا در گاز متناسب است زمانی که شما گاز هلیوم را تنفس می‌کنید در بسامد که به وسیله مجرای صوتی تولید می‌شود تشدید رخ می‌دهد و هلیوم باعث تغییر صدا می‌شود.

هلیوم-سپهر گاز کاویان

تاثیر گاز هلیوم بر سلامت انسان

شاید این سوال در ذهن خیلی از ما شکل گرفته باشد که گاز هلیوم چه تاثیری بر بدن انسان می‌گذارد و چگونه باعث تغییر صدای انسان می‌شود. باید بدایند که این اتفاق مبنای علمی دارد. هنگامی که انسان صحبت می‌کند عاملی که باعث ایجاد صدا می‌شود تارهای صوتی هستند و هوا با عبور کردن از این تارهای صوتی آن‌ها را به لرزه در می‌آورد و تولید صدا صورت می‌گیرد و ما به کمک لب و دهان این صدا را به کلمات تبدیل می‌کنیم و این‌گونه است که می‌توانیم صحبت کنیم.

گاز هلیوم چگالی کمتری نسبت به هوا دارد بنابراین سرعت عبور هلیوم از بین تارهای صوتی بسیار سریع‌تر از هوا خواهد بود به همین دلیل است که وقتی یک فرد گاز هلیوم را تنفس می‌کند دچار تغییر صدا می‌شود.

خطر تنفس هلیوم

همانطور که می‌دانید گاز هلیوم سمی نمی‌باشد اما باید به این نکته توجه کنید که تنفس هر گازی به تنهایی هر چند آن گاز سمی نباشد می‌تواند مضر و خطرناک باشد. گفتنی است که تنفس هر گاز بی‌خطری به تنهایی و بدون گاز اکسیژن می‌تواند پس از چند دقیقه اکسیژن خون را به شدت پایین بیاورد که این امر موجب ضایعه مغزی و نیز ممکن است منجر به مرگ شود اما گفتنی است که تنفس گاز هلیوم از یک بادکنک با حجم کم خطرناک نمی‌باشد و مشکلی به وجود نمی‌آورد.

خطر پاره شدن ریه با هلیوم

همانطور که همه ما بارها مشاهده کرده‌ایم گاهی افراد برای تغییر صدا و تفریح به یک کار خطرناکی دست می‌زنند که این کار خطرناک تنفس گاز هیلوم به صورت مستقیم از کپسول هلیوم است. گاز فشرده هلیوم درون کپسول با فشار وارد ریه می‌شود و منجر به پاره شدن ریه (آمبولی) می‌شود. آمبولی باعث مسدود شدن رگ‌ها می‌شود که در نتیجه منجر به سکته، تشنج و حتی مرگ می‌شود. تنفس گاز با فشار زیاد خطرات جدی‌ای به همراه دارد و به شدت به بافت ریه آسیب وارد می‌کند در صورت پارگی ریه‌ها فرد فوت خواهید کرد

تاثیر گاز هلیوم بر محیط زیست

بعد از هیدروژن هلیوم دومین عنصر فراوان در جهان می‌باشد گفتی است که هلیوم 235% جرم کل عناصر را تشکیل می‌دهد. شکل گیری گاز هلیوم بر روی زمین به واسطه یک واکنش رادیواکتیو می‌باشد. مقدار زیادی گاز هلیوم تولید شده به سطح خارجی زمین می‌رسد و با اتمسفر روبه رو می‌شود و نیز وارد جو می‌شود بنابراین منطقی که میزان هلیوم در جو بیشتر از حد معمول باشد. گفتنی است وزن مولکولی کم هلیوم این اجازه را به آن می‌دهد که با همان سرعتی که شکل گرفته است به فضا فرار کند و سپس وارد جو شود.

نکته جالب در مورد گاز هلیوم این است که در هتروسفر تقریبا 600 کیلومتر لایه وجود دارد که گاز هلیوم می‌تواند بر این لایه‌ها غلبه کند با وجود این که فشار کل بسیار کم می‌باشد. گاز هلیوم در مقایسه با گازهای طبیعی غلظت کمتری نسبت به اتمسفر دارد.

نیاز حیاتی به گاز هلیوم

شاید در ظاهر اینگونه به نظر بیاید که از گاز هلیوم فقط برای پر کردن بادکنک‌های هلیوم و شناور در مهمانی‌ها و یا به منظور تغییر صدا و ایجاد اوقات فراغت می‌باشد اما در اصل باید بدانید که از گاز هلیوم در صنعت پزشکی، صنایع مختلف و آزمایشگاهی استفاده می‌شود و در نبود گاز هلیوم مشکلات زیادی ایجاد می‌شود. گفتنی است که 50% از هلیوم تولید شده در دنیا به منظور مصرف در دستگاه های ام آر آی، جوشکاری و دستگاه‌های آزمایشگاهی می‌رسد.

لازم به ذکر است کشور قطر دومین عرضه کننده گاز هلیوم در جهان می‌باشد این کشور به دلیل مناسبات سیاسی، تولید خود را متوقف می‌کند، از این رو جهان علم و صنعت در رابطه با موضوع کمبود گاز هلیوم دچار نگرانی شدید خواهد شد. گفتنی است که کشور قطر 32 درصد از کل تقاضای جهان به گاز هلیوم را تأمین می کند.

گاز هلیوم ساکن در خورشید

همانطور که پیش‌تر گفته شده است هلیوم گازی بی‌اثر، بی‌رنگ، بدون بو و بدون مزه است گفتنی است هلیوم از کلمه یونانی به نام هلیوس گرفته شده است که به معنای خورشید می‌باشد و چون در ابتدا اینگونه تصور می‌شد که هلیوم کشف شده یک فلز می‌باشد، پسوند umکه مختص فلزات است را به آن اضافه کردند.


هلیوم در خورشید برای اولین بار در سال 1868 با طیف سنجی جرمی طی یک خوشید گرفتگی کشف شد. دانشمندی اسکاتلندی برای اولین بار در سال 1895 هلیوم را از کلوئیت، یک ماده معدنی رادیو اکتیو، تولید کرد. اما به طور عمده تهیه هلیوم از منابع گاز طبیعی می‌باشد.
یکی دیگر از کشورهایی که به تولید گاز هلیوم می‌پردازد کشور روسیه است در این کشور تولید هلیوم عمدتا توسط یک شرکت می‌باشد البته ناگفته نماند که میدان گازی در دسترس روسیه مقدار خیلی کمی هلیوم دارد و در دسته میدان های ضعیف قرار می‌گیرد

حمل و انبارش گاز هلیوم

نکاتی که در مورد حمل سیلندر گاز هلیوم باید در نظر بگیرید در این بخش گفته شده می‌شود. سیلندر گاز هلیوم تحت فشار می‌باشد و گاز هلیوم تحت فشار باعث خفگی و یخ‌زدگی شدید می‌شود بنابراین این سیلندر به هیچ عنوان نباید سوراخ یا در معرض آتش قرار بگیرد. لازم به ذکر است که تماس با هلیوم مایع باعث سوختگی شدید کرایوجنیک می‌شود هلیوم سرطان‌زا نمی‌باشد. در صورت نشتی گاز هلیوم تا پراکنده شدن گاز منطقه باید خالی بماند.

برای استفاده از سیلندر هلویم به دلیل فشار ۱۵۰ تا ۲۰۰ بار حتما از تجهیزات تقلیل فشار استفاده شود و لازم است که بعد از هربار مصرف شیر سیلندر را حتما ببنید و نیز این کار را بعد از خالی شدن کپسول هم انجام دهد. مخازن نگهداری هلیوم با درصد خلوص بالا و یا هلیوم آزمایشگاهی را باید در مکان‌های خنک و نیز دارای تهویه مناسب و دور از هرگونه مواد قلیایی و اسید قرار دهید. سیلندر هلیوم حتما باید دارای کلاهک باشد و در محل خود ثابت گردد.

تامین گاز هلیوم

گاز هلیوم تامین شده از شرکت سپهر گاز کاویان مورد آزمون قرار گرفته شده است و با بالاترین کیفیت خدمت شما عزیزان عرضه می‌گردد.

کپسول‌های گاز هلیوم خالص، هلیوم آزمایشگاهی، هلیوم وارداتی سپهر گاز کاویان در انواع گرید یکی از پرکاربردترین و بهترین گازها در آزمایشگاه‌های کروماتوگارفی گازی می‌باشند. همچنین گاز هلیوم برای انواع مصارف مختلف از جمله پر کردن بادکنک برای مجالس و جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خرید کپسول هلیوم و گاز هلیوم و دریافت پیش فاکتور می‌توانید درخواست خود را از طریق واتساپ به شماره 09128699025 دریافت نمایید.

هلیوم-سپهر گاز کاویان

فروش گاز هلیوم

در رابطه با فروش گاز هلیوم در سپهر گاز کاویان باید بدانید که تمامی گازهای خالص و گاز هلیوم و گازهای ترکیبی تولید شده در سپهرگاز کاویان نسبت به دیگر مراکز فروش گاز خالص دارای بالاترین کیفیت می‌باشند. تمامی گازهای ارائه شده به مشتریان توسط شرکت سپهرگازکاویان چند دوره با آنالایزرهای بسیار دقیق آنالیز می‌شوند و با سرتیفیکیت معتبر و قابل پیگیری به مشتریان تحویل داده می‌شود.

خرید گاز هلیوم

سپهر گاز کاویان یکی از مراکز خرید هلیوم در ایران می‌باشد. در شرکت سپهر گاز کاویان گاز هلیوم آزمایشگاهی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید و به مصرف کنندگان عرضه می‌شود. نکته‌ای که باید به هنگام خرید گاز هلیوم به آن توجه کنید این است، هنگامی که قصد خرید کپسول گاز هلیوم را دارید باید به فشار آن که توسط درجه مانومتر هلیوم مشخص می‌شود توجه کنید و باید بدانید که در شرایط عادی فشار گاز کپسول هلیوم بین 180 تا 200 بار می‌باشد و نیز به تغییرات دمایی بستگی دارد بنابراین گفتنی است که اگر فشار گاز کپسول هلیوم از 180 بار کمتر باشد استاندارد نیست.

بنابراین سعی کنید کپسول‌های گاز هلیومی را از مراکز معتبر خریداری کنید به طوری که تضمینی برای آن‌ها وجود داشته باشد. سپهر گاز کاویان تولید کننده و تامین کننده انواع گازهای خالص یکی از مراکز معتبر اداره استاندارد فروش هلیوم خالص آزمایشگاهی در ایران می‌باشد.

قیمت گاز هلیوم

قیمت این گاز به عوامل مختلفی مانند عرضه و تقاضا قراردادهای خرید و فروش شرایط بازار گرید گاز حجم کپسول نوع ارائه سیلندر بستگی دارد بنابراین شما میتوانید برای کسب اطلاع دقیق از قیمت گاز با کارشناسان فروش ما تماس حاصل فرمایید. در سپهر گاز کاویان می‌توانید گاز هلیوم را در حجم‌های مختلف تهیه کنید لازم به ذکر است که گاز هلیوم آزمایشگاهی 50 لیتری بیشترین درخواست را در بین متقاضیان این گاز دارد برای استعلام قیمت کپسول گاز هلیوم و کسب اطلاعات بیشتر درخواست خود را به شماره واتساپ 09128699025 پیامک کنید تا کارشناسان فروش ما اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار دهند.

اندازه کپسول ها

کپسول های یکبار مصرف با حجم پایین یا کپسول های دائمی و با حجم بالا

غلظت گازی که تولید می شود هم بر قیمت گازها تاثیر به سزایی دارد

گاز هلیوم برای چه مصارفی خریداری می شود؟ برای موارد صنعتی، پزشکی، تجاری و یا …

و مشخصاتی این چنینی

سپهر گاز کاویان تمامی تولیدات خود به خصوص گازهای هلیوم خود را با کیفیت و خلوص بسیار بالا به عرضه می رساند و به دلیل تولیدات و صادرات زیاد این مجموعه، قیمت ها بسیار رقابتی میباشد.

هلیوم-سپهر گاز کاویان

خرید کپسول هلیوم

همانطور که می‌دانید گاز هلیوم در کشور وارداتی می‌باشد و چون حمل و نقل گاز هلیوم در سیلندرهای کوچک از نظر اقتصای به صرفه نمی‌باشد به همین دلیل هلیوم وارداتی در کپسول‌های 50 لیتری وارد کشور می‌شوند. از طرفی برخی از متقاضیان گاز هلیوم به کپسول‌های 50لیتری هلیوم نیازی ندارند و گاز هلیوم را در حجم‌های کمتر سفارش می‌دهند و یا این که حمل و نقل گاز هلیوم در سیلندر 50 لیتری برای آن‌ها دشوار می‌باشد. سپهرگازکاویان قادر به تامین گاز هلیوم با توجه به نیاز مشتری در سیلندرها با حجم‌های کمتر نیز می‌باشد.

مشریان عزیز با توجه به میزان مصرف و یا امکان جابجایی آن می‌توانند کپسول هلیوم خود را سفارش بدهند. اما گفتنی است که کپسول 50 لیتری هلیوم در مقایسه با کپسول 20 لیتری و کپسول 10 لیتری مقدار گاز بیشتری را در خود جای می‌دهد، بنابراین از نظر اقتصادی بصرفه‌تر می‌باشد. بنابراین اگر برای جابجایی یا محل نگهداری کپسول 50لیتری گاز هلیوم مشکل خاصی ندارید توصیه می‌شود بهتر است از کپسول 50 لیتری هلیوم استفاده نمایید، زیرا استفاده از کپسول 50 لیتری هلیوم از نظر اقتصادی و موجودی گاز هلیوم، برای مصرف کنندگان صرفه بهتری خواهد داشت.

برای خرید گاز هلیوم، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. تماس با تامین کنندگان: سپهر گاز کاویان تامین کننده هلیوم وارداتی از برند های معتبر همراه با گواهینامه میباشد شما میتوانید از طریق شماره های درج شده با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید و جزئیات خرید گاز هلیوم را استعلام کنید. آنها قادر خواهند بود به شما اطلاعات در مورد قیمت، حجم خرید حداقل، شرایط پرداخت و روش‌های تحویل را ارائه دهند.
  2. مشاوره از کارشناسان: در صورت نیاز، می‌توانید با کارشناسان سپهر گاز کاویان مشورت کنید. آنها ممکن است به شما راهنمایی کنند و به شما در انتخاب بهترین گزینه برای نیازهای خاص خرید هلیوم کمک کنند.

به هر حال، برای خرید گاز هلیوم، حتماً به نکات زیر توجه کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که تامین کننده گاز هلیوم مورد نظر شما دارای مجوزهای لازم و صلاحیت های لازم است.
  • بررسی کنید که گاز هلیوم که قصد خرید آن را دارید، با استانداردهای مربوطه سازگاری دارد.
  • قبل از خرید، جزئیات قرارداد و شرایط پرداخت را دقیقاً مورد بررسی قرار دهید و از همه جوانب حقوقی و مالی اطمینان حاصل کنید.

هلیوم ۵۰ لیتری گرید ۵٫۵

گاز آزمایشگاهی هلیوم با خلوص ۹۹٫۹۹۹۵% وگرید۵٫۵در سیلندرهای ۵۰ لیتری جهت کارهای آزمایشگاهی و باد کردن بادکنک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکته : وزن حجمی هیدروژن نسبت به هلیوم پایین‌تر و قیمت آن نیز مناسب‌ترمی‌باشد ولی جهت باد کردن بادکنک استفاده نمی‌شود چون هیدروژن گازی بسیار خطرناک می‌باشد و قابلیت انفجار دارد.

شایان ذکر است هلیوم از ذخایر گاز طبیعی استخراج و بهره‌برداری می‌شود. تنها چند منطقه از دنیا وجود دارد که مقادیر کافی از این گاز دارد. تگزاس و اوکلاهما در ایالات‌متحده آمریکا، لهستان، الجزایر و روسیه. گفتنی است هلیوم دومین گاز فراوان در کیهاناست اما روی زمین نایاب است.

گروه صنعتی سپهر گاز کاویان عرضه‌کننده کپسول هلیوم در سایزهای زیر می‌باشد.

شارژ کپسول گاز هلیوم

شارژ کپسول گاز هلیوم معمولاً توسط تأمین کنندگان گاز انجام می‌شود. شما می‌توانید به فروشگاه‌ها یا تأمین کنندگان گاز مراجعه کنید و درخواست شارژ کپسول گاز هلیوم را ارائه دهید. در این صورت، تأمین کننده معمولاً شارژ کپسول را انجام می‌دهد و میزان گاز هلیوم را به طور مناسب در کپسول قرار می‌دهد.

در صورتی که می‌خواهید گاز هلیوم را برای استفاده خانگی مانند پر کردن بالون‌ها یا دیگر مصارف تفریحی استفاده کنید، می‌توانید از شارژ کپسول‌های گاز هلیوم قابل استفاده برای مصارف خانگی خریداری کنید. این کپسول‌ها معمولاً در فروشگاه‌های تخصصی، سوپرمارکت‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین قابل تهیه هستند.

در هر صورت، هنگام شارژ کپسول گاز هلیوم، مهم است که دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌های تأمین کننده را به دقت دنبال کنید و از روش‌ها و وسایل ایمنی مناسب برای روند شارژ استفاده کنید.

شرکت سپهر گاز کاویان تامین کننده هلیوم با خلوص‌های 99.9992، 99.9995، 99.9999 درصد می‌باشد.

کپسول هلیوم و همچنین تجهیزات مربوط به کپسول هلیوم مانند رگولاتور و … در سپهر گاز کاویان به فروش می‌رسد.

حجم سیلندر و کپسول‌های موجود برای شارژ گاز هلیوم در شرکت سپهر گاز کاویان در سیلندر های 50 لیتری کربن استیل همراه با شیر سیلندر گاز هلیومDIN6 , BS3 قابل ارائه می‌باشد.

هدف شرکت سپهر گاز کاویان همواره تولید گازهای با خلوص بالا و قیمت مناسب، متناسب با نیاز مصرف کنندگان می‌باشد.

برای ارتباط با کارشناسان ما و ثبت سفارش می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

هلیوم-سپهر گاز کاویان