کپسول های فولادی

معرفی کپسول های فولادی و آلومینیومی که تحمل بسیار بالایی در برابر فشار دارند، اینجا به صورت کامل انجام می‌شود.

کپسول های فولادی و آلومینیومی

کپسول گاز به منظور نگهداری و ذخیره گازهای تحت فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرند. این کپسول یا به اصطلاح سیلندرها معمولا از آلیاژهای آلومینیوم و فولاد کربن استیل بسیار مقاوم در فشارهای بالا ساخته میشوند.

مهم ترین برتری آلیاژ آلومینیوم به فولاد در ساخت کپسول گاز سبک تر بودن سیلندر آلومینیومی میباشد و هر دو در تحمل فشار بسیار عالی عمل می کنند. گفتنی است که برای شارژ هر گاز رنگ به خصوصی برای سیلندر در نظر گرفته شده و سیلندر را به همان رنگ در آورند تا شناسایی گاز آسان شود. نکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان نباید به کمک حواس ظاهری اقدام به تشخیص گازی نمود زیرا انجام این کار به دلیل خطرناک بودن برخی گازها ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

بیشتر بخوانید | استاندارد رنگ کپسول های گاز

مشخصات فنی سیلندر کربن استیل

کپسول فولادی کربن استیل بدون درز، با استفاده از شمش های فولادی با سطح مقطع کروی و توپر با حرارت و کشش زیاد و توسط غلطک به صورت یک تکه تولید می‌شوند که دارای استحکام بالاتری نسبت به کپسول های با درز و جوش میباشند. این کپسول های فولادی دارای مهمترین استاندارهای جهانی ISO9809 در بحث ایمنی و کنترل کیفی می باشند. طبق قوانین بین المللی کلیه گازهای شیمیایی با رنگ مخصوص تمایز داده شده وتمام سیلندرها باید بر این اساس مورد استفاده قرار گیرند.

انواع کپسول فولادی و آلومینیومی

در این قسمت به معرفی انواع این نوع کپسول‌ها می‌پردازیم.از کپسول های فولادی برای ذخیره برخی گازها استفاده می شود.

کپسول های فولادی-سپهر گاز کاویان

کپسول گاز 2 لیتری


کپسول گاز 2 لیتری کوچکترین سایز کپسول است که در دو نوع کربن استیل و آلومینیومی در بازار موجود میباشد و گاهی گازهای آزمایشگاهی بسته به نیاز کم مشتری در این حجم شارژ میشوند طول کپسول دو لیتری کربن استیل 30سانتی متر –قطر آن 10.5 و اندازه قطر داخلی آن 83 میباشد و نیز دارای وزن تقریبی 3.5کیلوگرم است. طول کپسول دو لیتری آلومینیومی 35سانتی متر –قطر آن 11 و اندازه قطر داخلی آن 83 میباشد و وزن تقریبی 2.16کیلوگرم است.از کپسول های فولادی برای ذخیره برخی گازها استفاده می شود.

کپسول گاز 5 لیتری


این نوع کپسول هم در دو جنس آلومینیومی و فولادی در بازار موجود میباشد مشخصات کپسول 5لیتری کربن استیل عبارت است از طول45سانتی متر، قطر 13سانتی متر و وزن تقریبی 7.9کیلوگرم اما کپسول 5لیتری آلومینیومی دارای طول 51.5، قطر 14سانتی متر و دارای وزن تقریبی5.2کیلوگرم میباشد.از کپسول های فولادی برای ذخیره برخی گازها استفاده می شود.

کپسول گاز 10 لیتری


کپسول گاز 10 لیتری یکی از فراوان ترین کپسول های موجود در بازار است که برای ذخیره انواع گازها از آن استفاده می شود و در دو نوع آلومینیومی و فولادی وجود دارد که استحکام بالایی در تحمل فشارهای بسیار بالا دارند.

کپسول های گاز 10 لیتری کوچکترین کپسول های ثابت صنعتی و گاز های آزمایشگاهی هستند. کپسول کربن استیل 10لیتری دارای مشخصات ظاهری، طول 84سانتی متر ،قطر 14سانتی متر و وزن تقریبی 14کیلوگرم میباشد و کپسول گاز 10لیتری از جنس آلومینیومی دارای طول 77و قطر17سانتی متر میباشدو وزن آن9.94کیلو گرم است.

کپسول گاز 20 لیتری


کپسول گاز 20 لیتری یکی دیگر از انواع کپسول های گاز موجود در بازار می‌باشد که حجم و وزن بیشتری نسبت به سیلندرهای 10 لیتری دارد بنابراین بدیهی است که میزان گاز بیشتری را در حالت فشرده در خود ذخیره می کنند.لازم به ذکر است که سیلندرهای 20 لیتری در دو نوع کوتاه و بلند در بازار عرضه می شوند.از کپسول های فولادی برای ذخیره برخی گازها استفاده می شود.

کپسول گاز 20لیتری جنس کربن استیل (فولادی):طول81سانتی متر –قطر 22.5سانتی متر –وزن29کیلوگرم

کپسول گاز 20لیتری جنس آلومینیومی:طول 100سانتی متر-قطر21.3سانتی مترو وزن 29کیلوگرم.

کپسول گاز 40 لیتری


کپسول گاز 40 لیتری مهم ترین کپسول گازی به شمار می رود. البته گاهی در مراکز صنعتی کپسول های اکسیژن 50 لیتری هم استفاده می شود. بعد از کپسول گاز 10 لیتری ، کپسول گاز 40 لیتری بیشترین کاربرد را دارد. پرمصرف ترین و پر فروش ترین سیلندر گاز در بین محصولات معرفی شده اشاره نماییم، کپسول گاز 40 لیتری را می توان نام برد که این موضوع در بین خریداران بسیار رواج داشته و توانسته است مشتریان زیادی را به خود اختصاص دهد نماید .

جنس کپسول های 40 لیتری از فولاد است وطول آن 117سانتی متر می‌باشد. فشار تست آن 250بار در حالی که فشار کاری معمول بین 150 تا 200 بار می باشد.از این مدل کپسول برای شارژ انواع گازهای غیر خورنده استفاده میشود.از کپسول های فولادی برای ذخیره برخی گازها استفاده می شود.

کپسول گاز 50 لیتری


کپسول گاز 50 لیتری تقریبا بزرگترین سایز معمول کپسول های صنعتی و آزمایشگاهی موجود در بازار هستند. این کپسول ها فشار کاری 200 بار دارند و برای ذخیره گازهایی مثل گازهلیوم و گاز ارگون و…کسیژن در صنایع مختلف استفاده می شوند.از کپسول های فولادی برای ذخیره برخی گازها استفاده می شود.

برای خرید انواع کپسول های گاز آرگون ، نیتروژن ، هیدروژن ، متان و سایر گازهای خالص آزمایشگاهی و صنعتی و نیز خرید انواع گازهای ترکیبی با شماره های 02146835980-09128699025 تماس حاصل فرمایید.

نکات ایمنی در رابطه با سیلندرهای فولادی


کپسول فولادی را بایستی در حالت ایستاده نگه داشت.

از افتادن و برخورد شدید سیلندرهای گاز و غلتیدن آن ها در هنگام نگهداری و حمل جلوگیری نمایید.

به نوع گاز داخل کپسول فولادی بایستی دقت شود .از کپسول های فولادی برای ذخیره برخی گازها استفاده می شود.

برای مثال نباید کپسول فولادی حاوی گاز اکسید کننده را با کپسول فولادی گاز آتشزا در مجاورت هم قرار گیرند

سیلندرهای فولادی را بایستی در یک محل خشک، سرد، کاملا دارای تهویه و بدور از مواد قابل اشتعال نگهداری کرد.

کپسول فولادی را نباید در شرایط دمایی نامناسب از جمله بر روی زمین مرطوب قرار داد

همچنین سیلندر فولادی باید بدور از زنگ زدگی نگه داشت.

در هنگام ذخیره سازی و یا انتقال کپسول فولادی بایستی سرپوش قرار گرفته بر روی سیلندر بصورت محکم روی آن قرار گرفته باشد.

سیلندرهای خالی را بایستی از سیلندرهای پر جدا قرار داد

نکته مهم دیگر این است که همواره در سیلندرهای خالی بایستی مقداری گاز نگه داشت تا از مکش هوا و ورود آلودگی و رطوبت به داخل سیلندر جلوگیری کرده و خطر انفجار را از بین برد.

در هنگام جابجایی سیلندرهای بزرگ معمولا برای جلوگیری از ساییدگی و ضربه خوردن کپسول های گاز از چرخ دستی استفاده شود

در هنگام بلند کردن یک کپسول فولادی، هرگز نباید آن را از سرپوش یا درب از روی زمین بلند کرد.از کپسول های فولادی برای ذخیره برخی گازها استفاده می شود.

اتصالات موجود بر روی سیلندر فولادی نبایستی شل یا سفت باشند.

در هنگام کار با سیلندرهای گازی باید از وسایل حفاظت چشمی استفاده شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *