گاز طبیعی-سپهر گاز کاویان

گاز طبیعی چگونه تشکیل می شود ؟ سوالی که در این محتوا از مطالب سپهر گاز کاویان به آن پاسخ داده می‌شود.

ابتدا به این مسئله میپردازیم که گاز طبیعی چه نوع گازی میباشد و به چه گازی گاز طبیعی میگویند. گاز طبیعی هیدروکربن های گازی شکلی میباشد که به صورت مخلوط و به صورت طبیعی وجود دارند.

جزء اصلی این گاز را گاز متان تشکیل میدهد. البته گفتنی است که گازهای دیگری نیز مانند آلکان های دیگر و مقادیر کمی هیدروژن سولفید، هلیوم و گاز دی اکسید کربن نیز در آن یافت می شود. نحوه ی تشکیل این گاز به این صورت میباشد که این گاز وقتی تشکیل می شود که لایه های پوسیده ی گیاهان و حیوانات تحت گرما و فشار عمق زمین قرار می گیرد و میلیون ها سال این شرایط را تحمل می کند. با این تعاریف میتوان گفت که گاز طبیعی گازی است که منبع انرژی مهم و ارزشمند و تجدید ناپذیر محسوب میشود.

گاز طبیعی-سپهر گاز کاویان
منابع گاز طبیعی چیست و چگونه تشکیل می شود

این منابع تجدید ناپذیر نامیده شده اند و با مصرف بشر رو به اتمام هستند. از طرفی مهمترین منبع انرژی برای بشر در سراسر جهان به شمار می روند. این گازبه عنوان هیدروکربنی برای گرمایش، پخت و پز، تولید برق و .. مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین گازهای با ارزش دیگری که در منابع آن وجود دارند مانند هلیوم نیز مصارف فوق العاده و منحصر به فردی دارند. شایان ذکر است که از گاز طبیعی به عنوان سوخت خودروها خوراک شیمیایی اولیه برای تولید پلاستیک ها استفاده می شود. شاید در جواب این سوال که گاز طبیعی چه نوع گازی است بتوان اینگونه پاسخ داد که این گاز یکی از پر کاربرد ترین منابع انرژی برای بشر محسوب میشود.

گازهای کمیاب در منابع گاز طبیعی

مهمترین گاز کمیاب در میدانnatural gas گاز هلیوم است که به صورت تک اتمی و در دما و فشار استاندارد در حالت گازی میباشد عنصر فراوانی در جهان هستی به شمار می رود. اما روی کره ی زمین به عنوان یکی از گازهای کمیاب به میزان 7% در برخی از میدان های گاز طبیعی وجود دارد و منبعی تجدید ناپذیر به شمار می رود درست همانند natural gas.

جالب است بدانید که این گاز کمیاب، پرکاربرد و با ارزش را نمیتوان از هوای جو زمین در کنار اکسیژن و گاز نیتروژن به دست آورد و نکته حائز اهمیت این است که اگر روزی منابع این گازتمام شوند بسیاری از دستگاه های ام آر آی و ان ام آر برای کارکرد دچار مشکل خواهند شد.

موارد استفاده از گاز طبیعی

یکی از کاربردهای اصلی natural gas تولید انرژی است. همانطور که گفته شد گاز طبیعی مهمترین منبع تولید انرژی در جهان میباشد. توربین های گازی برای تولید انرژی الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. این منبع انرژی در ترکیب با منابع تجدید پذیر مانند باد و انرژی خورشیدی برای تولید برق کارگشاست.

منبع انرژی خانه های شهری برای گرمایش و پخت و پز، گاز طبیعی است بنابراین بدون وجود این گاز انرژی شهری به درسی تأمین نخواهد شد.

از دیگر کاربرد های این گاز این است که از آن برای تولید کود به عنوان خوراک تولید آمونیاک، تولید هیدروژن و نیز در تولید الیاف، شیشه، فولاد، پلاستیک، رنگ و دیگر محصولات صنعتی کاربرد دارد.

استفاده نادرست از گاز طبیعی چه خطراتی را به دنبال دارد

همانطور که میدانید استفاده نادرست از هر گازی و رعایت نکردن نکات ایمنی هنگام استفاده از گازها ممکن است خطرات زیان باری را به دنبال داشته باشد

استفاده نادرست ازnatural gas به ویژه در کاربرد شهری، خطرات زیادی را به همراه دارد زیرا این گاز بسیار آتشگیر میباشد بنابراین باید جلوی نشت آن در فضا های بسته گرفته شود. لازم به ذکر است که شلنگ ها و لوله هایی که گاز طبیعی را انتقال می دهند باید بسیار ایمن باشند و مرتباً برای ردیابی خرابی بررسی شوند. استفاده از وسایل گاز سوز غیر استاندارد برای گاز طبیعی، مشکل ساز خواهد بود.

از دیگر خطرات این گازمسمومیت ناشی از تنفس آن میباشد. عدم تهویه مناسب فضاهای بسته همراه با نشت گاز این خطر را به وجود می آورد. برای جلوگیری از خطر آتش سوزی و مشکلات دیگر لازم است نکات ایمنی در رابطه با استفاده از گاز طبیعی به دقت رعایت شود.

گاز طبیعی چه نقشی در زندگی بشر دارد

با توجه به جمعیت روز افزون کره ی زمین، نقش گاز طبیعی به عنوان مهمترین منبع انرژی در جهان پررنگ تر خواهد شد. امروزه توسعه و حتی ادامه ی زندگی به گاز طبیعی وابسته است و برای حفظ این منابع تجدید ناپذیر سعی در استفاده ی بیشتری از منابع تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و غیره شده است. اکتشاف منابع جدید و میدان های نو گاز طبیعی از طرفی خوشحال کننده است و از طرفی این نگرانی را به وجود می آورد که منابع تأمین انرژی بشر روزی به پایان برسند و زندگی را مختل کنند. در این رابطه برآورد شده است که ذخایر گازی جهان تا حدود 60 سال آینده انرژی بشر را تأمین می نمایند.

آیا میتوان برای گاز طبیعی جایگزینی پیدا کرد

همانطور که گفته شد natural gas خود جایگرینی برای منابع تجدید ناپذیر دیگر و سوخت های مایع فسیلی میباشد. اما برای حفظ این منابع ارزشمند لازم است که انرژی های تجدید پذیر وارد میدان شوند. پژوهش های بسیاری برای بازیافت انرژی، تأمین انرژی با استفاده از سلول های خورشیدی و حتی استفاده از جلبک های دریایی برای تولید انرژی توسط محققان در سراسر جهان انجام گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *