کاربرد هلیوم در پزشکی - سپهر گاز کاویان

انواع کاربرد هلیوم در پزشکی

کاربرد هلیوم در پزشکی | هلیوم سبک ترین گاز نجیب است. این عنصر دارای خواص مختلف فیزیکی و شیمیایی است و به همین خاطر در شیوه های درمانی تنفسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل بی اثر بودن می‌تواند حفاظت عصبی ایجاد کند و از آن در جراحی، درMRI و .. استفاده می‌شود.در این مقاله به کاربرد هلیوم در پزشکی می پردازیم.

کاربرد هلیوم در پزشکی-سپهر گاز کاویان

تنوع کاربردهای هلیوم

خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی که هلیوم دارد، از جمله انحلال‌پذیری کم، هدایت حرارتی بالا و تراکم کم و همچنین نتایج مثبتی که تحقیقات در مورد استفاده از هلیوم نشان داده اند، همگی باعث شده است که کاربرد هلیوم در پزشکی بسیار گسترده شود.

با توجه به محدود بودن منابع هلیوم نگرانی در مورد اتمام این منابع بسیار فراتر از نبود بادکنک هلیومی در مهمانی هاست.

بیشتر بخوانید | گاز نیتروژن چیست؟

تاریخچه ی درمان با گاز هلیوم

در سال 1926 برای اولین بار محققان متوجه شدند که مخلوط گاز هلیوم و اکسیژن می تواند بدون هیچ ضرری از سوی انسان ها تنفس شود. مخلوط این دو گاز که به نام تجاری Heliox شناخته شده‌اند، کم کم جایگزین مخلوط نیتروژن و اکسیژن شد.

این مخلوط یک سوم وزن هوا را داراست. به دلیل داشتن وزن کم در بهبود جریان اکسیژن در ریه افراد مبتلا به انسداد ریوی یا دیگر مشکلات تنفسی کمک می‌کند و باعث کاهش کار تنفس در بیماران با افزایش مقاومت راه هوایی می‌شود. هلیوم هیچگونه عوارضی ایجاد نکرده و حالت تخدیر و بیهوشی نیز در پی ندارد.

این عنصر کمیاب در حالت مایع دمای بسیار بسیار پایینی دارد و از آن برای خنک کردن آهنربای ابررسانا در دستگاه MRI استفاده می‌شود.

هلیوم و دستگاه قلبی عروقی

تحقیقات نشان داده اند که گاز هلیوم در محافظت از بافت قلب در برابر ایسکمی نقش دارد هلیوم نقش محافظتی در برابر بافت میوکاردیال دارد.

هلیوم و اعصاب

طبق تحقیقات برخی از دانشمندان درمان با هلیوم برای آسیب مغزی شدید دارای اثرات محافظتی بر اعصاب بوده است. همچنین تحقیق روی موش ها مشخص کرده است که استفاده از لیزر هلیوم-نئون منجر به افزایش تکثیر سلولی می شود.

از گاز هلیوم در عمل های جراحی نیز استفاده می‌شود. هلیوم را در جراحی لاپاروسکوپی به کار می‌گیرند. هلیوم به بیمارانی که مشکل پاکسازی کربن دی اکسید از خون دارند، کمک می کند. بیماران مبتلا به نارسایی احتقان قلبی، هیپوکسی مزمن و هیپوترمی بدخیم با آن درمان می‌شوند. هلیوم حتی حرکات دستگاه گوارشی پس از عمل را بهبود می‌بخشد. هلیوم در جراحی لاپاروسکوپی باعث می‌شود خونریزی از محل زخم کنترل شود.کاربرد هلیوم در پزشکی موضوعی است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

کاربرد هلیوم در جراحی

هلیوم یک گاز بی اثر است که در جراحی کاربردهای مختلفی دارد. برخی از کاربردهای هلیوم در جراحی عبارتند از:

خنک کردن آهنربای ابررسانا در دستگاه های تصویربرداری پزشکی مانند MRI: آهنربای ابررسانا برای کارکرد خود باید در دمای بسیار پایین نگهداری شود. هلیوم یک رسانای گرمای عالی است و می تواند برای خنک کردن آهنربای ابررسانا استفاده شود.

ایجاد محیطی با فشار کمتر در ریه ها: هلیوم به دلیل چگالی کمتری نسبت به هوا، می تواند برای ایجاد محیطی با فشار کمتر در ریه ها استفاده شود. این امر باعث می شود که جراحان بتوانند به اندام های داخلی بدن دسترسی بهتری داشته باشند.

تسهیل عبور ابزار جراحی از طریق رگ های خونی: هلیوم به دلیل چگالی کمتری نسبت به هوا، می تواند برای تسهیل عبور ابزار جراحی از طریق رگ های خونی استفاده شود. این امر باعث می شود که جراحی های عروقی با دقت و ایمنی بیشتری انجام شود.

تسهیل عبور اندوسکوپ از طریق مجاری بدن: هلیوم به دلیل چگالی کمتری نسبت به هوا، می تواند برای تسهیل عبور اندوسکوپ از طریق مجاری بدن استفاده شود. این امر باعث می شود که جراحی های آندوسکوپیک با دقت و ایمنی بیشتری انجام شود.کاربرد هلیوم در پزشکی موضوع قابل بررسی می باشد.

در ادامه به بررسی برخی از کاربردهای خاص هلیوم در جراحی می پردازیم.

خنک کردن آهنربای ابررسانا در دستگاه های تصویربرداری پزشکی مانند MRI

هلیوم یک رسانای گرمای عالی است و می تواند برای خنک کردن آهنربای ابررسانا در دستگاه های تصویربرداری پزشکی مانند MRI استفاده شود. آهنربای ابررسانا برای کارکرد خود باید در دمای بسیار پایین نگهداری شود. هلیوم در مخازن بزرگی نگهداری می شود و از طریق لوله هایی به آهنربای ابررسانا منتقل می شود. هلیوم گرمای آهنربای ابررسانا را جذب می کند و باعث می شود که آهنربا در دمای پایین خود باقی بماند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *