آرگون در جوشکاری

نقش گاز آرگون در جوشکاری چیست؟ این سوالی است که در این محتوا به صورت کامل پاسخ داده می‌شود.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید یکی از کاربردهای مهم این گاز در صنعت جوشکاری است، حال بیاید علت استفاده این گاز را بررسی نمائیم.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر| گاز آرگون

چرا از گاز آرگون در جوشکاری استفاده می‌شود؟

این گاز بی اثر را هنگامی که در برخی از فرآیند های صنعتی که برای کاربر عدم واکنش پذیری در دمای بالا مورد نیاز است، مورد استفاده قرار می‌دهند.

این گاز که در حجم ها و درصد خلوص های متفاوتی به فروش می‌رسد کاربردهای گوناگونی از جمله استفاده آن در کوره الکتریکی گرافیت دارد.

در واقع مهمترین عاملی که این گاز را در جوشکاری به کار می‌برند بی اثر بودن و واکنش ناپذیر بودن آرگون می‌باشد و گفته می‌شود که تمایلی به انجام واکنش شیمیایی ندارد یا حتی اصلا در اینگونه واکنش‌ها شرکت نمی‌کند.آرگون در جوشکاری کاربرد دارد.

برای آن جایگزینی وجود دارد و آن هم گاز نیتروژن است در حقیقت مقرون به صرفه ترین جایگزین آن نیتروژن است ولی همیشه نمی‌توان از آن استفاده نمود. علاوه بر موارد گفته شده ویژگی های دیگر این گاز از جمله هدایت حرارتی پایین و عدم اکسایش، مناسب بودن گاز گفته شده را جهت فرآیند جوشکاری تایید می‌کنند.

تولید گاز آرگون برای جوشکاری

این گاز به صورت جزئی در اتمسفر (1 تقریبا درصد) وجود دارد ولی به صورت صنعتی می‌توان با فرآیند تقطیر جزء به جزء هوای مایع آن را تولید و تهیه نمود.

البته شایان ذکر است در فرآیند تقطیر به صورت کلی گاز نیتروژن و گاز اکسیژن حاصل می‌شوند و گاز درخواستی به عنوان یک محصول جانبی و فرعی تولید می‌گردد و این روش اقتصادی‌تر خواهد بود.آرگون در جوشکاری کاربرد دارد.

آرگون در جوشکاری

کاربرد های گاز آرگون

قبلا در رابطه با کاربرد های فراوان این گاز صحبت نمودیم ولی در این بخش نیز تعدادی از کاربردهای مهم آن را بازگو می‌نمائیم:

صنعت جوشکاری، پنجره‌های دوجداره، صنایع الکتریکی( حبابهای لامپ)، عایق بندی، در برخی از گشتارگاه‌های طیور به عنوان بیهوش کننده، تولید عناصر ی همچون ژرمانیم و سیلیسیوم.آرگون در جوشکاری کاربرد دارد.

مشخصات فنی و ایمنی آرگون در جوشکاری

تقریبا همه گازها دارای یکسری مشخصات و اطلاعات فنی و ایمنی هستند که هنگام کار با آنها باید حتما به آنها توجه نمود تا هم از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری نمود و هم بتوان از آن گاز استفاده بهینه نمود.

در اینجا ما تصمیم گرفتیم تعدادی از مهمترین مشخصات فنی این گاز را بیان کنیم:

نماد شیمیایی Ar، عدد اتمی آن 18، جرم اتمی 9/39 گرم بر مول، نقطه ذوب و نقطه جوش به ترتیب 189- و 185.7- درجه سانتیگراد، شعاع واندروالس اتم 0.192 نانومتر، ایزوتوپ 6، سال کشف 1849.

از لحاظ ایمنی گفته میشود این گاز غیر سمی و بی اثر است پس تماس با این گاز خطری ایجاد نمیکند ولی بهتر است برای احتیاط از تنفس و استنشاق آن خودداری نمود چون می‌تواند بدن را با کمیود اکسیژن رسانی مواجه کند و در نهایت باعث خفگی گردد.

خطرات

این گاز نیز همانند بسیاری از گازها دیگر همراه با خود خطراتی به دنبال دارد بعنوان مثال همانطور که در بالا اشاره شد تنفس بیش از حد این گاز در محیط بسته می‌تواند عوارضی همچون تاری دید، سرگیجه، سردرد و در شرایطی حتی می‌تواند باعث بروز عوارضی همچون بیهوشی و خفگی شود.

به همین دلیل کسانی که با این گاز سروکار دارند باید حتما میزان آن را در هوا اندازه گیری کنند و مقدار آن در محیط نباید بیشتر از 50 درصد باشد.

تاثیر این گاز در جوشکاری باعث حفاظت از محدوده جوش میشود و ایکنی شخصی که عملیات را انجام میدهد نیز تضمین میشود.

آرگون هم به صورت مایع و هم به صورت گاز وجود دارد. حالت مایع آن دمای بسیار پایینی دارد و در صورت تماس به شدت باعث یخزدگی اندام شده و آسیب رسان است.

اگر به صور طولانی مدت در معرض این گاز قرار بگبرید ممکن است دست هوشیاری خود را از دست بدهید و دچار گرفتگی عضلانی شوید.

علاوه بر تاثیر آن بر روی سلامتی گفته میشود که روی محیط زیست تاثیر روشن و ثبت شده ای ندارد و برای محیط خطر آفرین نیست چون مقداری از آن در اتمسفر موجود است. تابحال آزمایشی مبنی بر تاثیر آرگون روی حیوانات و گیاهان گزارش نشده است.

گاز نامبرده را نمیتوان در دسته آلاینده های هوا قرار داد چون بر لایه اوزون تاثیر منفی و مخرب ندارد.آرگون در جوشکاری کاربرد دارد.

جوشکاری TIG

الکترودهای مورد استفاده در جوشکاری آرگون

الکترود هایی که در این نوع جوشکاری کاربرد دارند به شرح زیر میباشند:

الکترود های تنگستنی که به رنگ سبز هستند و به طور مخصوص برای آلومینیوم استفاده میکنند و یکی از راه های شناخت آن پت پت کردن در هنگام فرآیند جوشکاری است.

نوع دوم الکترود تنگستی است که دارای توریم است دو نوع است هم به رنگ قرمز و هم به رنک زرد دیده میشوند.

نوع سوم الکترود تنگستنی که حاوی زیرکونیوم است و رنگ سفید دارد.

نوع چهارم تگستن لانگستن دار که رنگ مشکی دارد.

و در آخر الکترود تنگستن سزیم که به رنگ طلایی وجود دارد.

گرما در حین جوشکاری ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود که در ادامه به آن میپردازیم:

دمای بالا و گرمای زیاد آن ممکن است باعث سوختگی فرد شود و ممکن است ضایعاتی به درون چشم پرتاب شود که در اینصورت باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

شرکت سپهر گاز کاویان تولید کننده و ارائه دهنده گاز آرگون برای جوشکاری با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب می‌باشد. برای اطلاع از قیمت و خرید گاز آرگون و یا گازهای آزمایشگاهی دیگر مانند نیتروژن، هلیوم ، اکسیژن، کربن دی اکسید و …. از طریق یکی از روس های ارتباط با ما، با ما در تماس باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *