از آنجایی که گاز نیتروژن در هوایی که ما تنفس میکنیم به وفور یافت می‌شود و با توجه به کاربردی بودن گاز نیتروژن و ترکیبات نیتروژن لذا بر آن شدیم که توضیحاتی درباره نحوه تولید نیتروژن و خواص شمیایی آن و ترکیبات نیتروژنی که بسیار پرکاربردند گفتگو نمائیم.

شرکت سپهر گاز کاویان یکی از معتبرترین تولید و تامین کننده گاز نیتروژن گرید بالا در آزمایشگاه های پیشرفته می‌باشد شما میتوانید برای ثبت درخواست خود با کارشناسان ما تماس برقرار نمایید.

نیتروژن (Nitrogen) چیست؟

Nitrogen با علامت اختصاری N است که عدد اتمی آن در جدول تناوبی برابر با 7 می‌باشد. نیتروژن را می‌توان عنصر اصلی در هواکره و موجودات زنده به شمار آورد. معمولا نیتروژن موجود در هوا (آزاد) گازی بی رنگ و بدون بو و مزه است. به همین دلیل است که این گاز در دسته گازهای بی اثر مانند گاز آرگون ، هلیوم و… قرار می‌گیرد.

گاز N2 موجود در هوا میزان گازهای اکسید کننده را کاهش می‌دهند در نتیجه از سوختن و خوردگی خودبخودی فلزات ممانعت می‌کند. ساختارهای ملکولی مهمی در بدن موجودات زنده وجود دارد مانند آمینو اسیدها، پروتئین ها که بخشی از این ساختار‌ها را نیتروژن تشکیل می‌دهد.

گاز نیتروژن در صنعت کاربرد‌های زیادی دارد از جمله می‌تواند جایگزین هوا در بسته بندی مواد غذایی شود. آمونیاک نیز از ترکیبات نیتروژن می‌باشد که در کودهای شیمیایی و تولید نیتریک اسید کاربرد دارد. گفتنی است که نیتروژن در تولید باروت و بمب های TNT نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گاز N2 حدودا 78% از حجم هوا و 5% از جرم هوا را شامل می‌شود. رایج ترین ایزوتوپ Nitrogen به نیتروژن 14 معروف است که از همجوشی هسته ای در ستاره ها به وجود می‌آید.

نیتروژن-سپهر گاز کاویان

نیتروژن در کجا استفاده می‌شود؟

برای به وجود آمدن یک جو غیرفعال در صنایع غذایی از گاز نیتروژن استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای گاز نیتروژن در صنایع غذایی است.

در لامپ سازی و سیستم‌های خاموش کننده آتش، تولید فولادهای ضد زنگ، پر کردن لاستیک، سیستم‌های سوختی هواپیما و تجزیه مواد شیمیایی در صنایع شیمیایی نیز از نیتروژن استفاده می‌گردد.

تهیه گاز نیتروژن

یکی از روشهای تولید و تهیه نیتروژن روش COLD BOX می‌باشد در این شیوه ی تولید بطور معمول نیتروژن با خلوص 99.99% تولید و تهیه می‌گردد در واقع امکان تولید نیتروژن خالص برای اهدافی که نیاز به خلوص بالا دارند وجود دارد. گفتنی است که نیتروژن مایع را تنها از این روش می‌توان تهیه نمود.

مراحل تولید گاز نیتروژن به روش COLD BOX
ابتدا دمای هوای فشرده ورودی توسط چیلر آبی 10 درجه کاهش می‌یابد، و وارد مرحله بعد، درایو می‌شود که در آنجا ناخالصی ها و روغن و رطوبت آن گرفته و خشک می‌شود و وقتی وارد COLD BOX می‍‌‌‌شود دمای آن تا 196 درجه سانتیگراد کم می‌شود و به مایع تبدیل می‌گردد. این هوای مایعی که تولید شده است به قسمت پایین برج وارد می‌شود و با اختلافی که در نقطه شبنم اکسیژن و نیتروژن وجود دارد نخست نیتروژن خارج می‌شود و سپس اکسیژن.

خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد گاز نیتروژن

همانطور که از قبل می‌دانید گاز نیتروژن در گروه پنجم جدول تناوبی وجود دارد و در حقیقت هر کدام از خانه های جدول تناوبی خواص خاص خود را دارند از این رو تصمیم گرفتیم تا اطلاعاتی در راستای شناسایی خواص فیزیکی و شیمیایی گاز نیتروژن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم:

گاز نیتروژن دارای عدد اتمی 7 و جرم اتمی 14.00674 می‌باشد. نقطه ذوب و جوش گاز نیتروژن به ترتیب 210.0- و 195.7- است. نیتروژن دارای شعاع اتمی 0.75 آنگستروم می‌باشد. از آنجایی که گاز نیتروژن در گروه 5 جدول تنابی قرار دارد دارای ظرفیت 5 می‌باشد. گاز نیتروژن گازی بی رنگ است و در حالت معمول و استاندارد در حالت گازی است.

گاز نیتروژن دارای انرژی یونیزاسیون 1402.3 کیلو ژول بر مول است .اگر بخواهیم شکل الکترونی این گاز را بگوییم به صورت 1S2 2S2 2P 3 می‌باشد. گاز نیتروژن دارای چند ایزوتوپ پایدار و نیمه پایدار است که دو ایزوتوپ پایدار گاز نیتروژن N-14 , N-15 هستند.

روش های شناسایی

برای شناسایی N2 دو راه وجود دارد: روش اول استفاده از کاتارومتر می‌باشد که در این روش با اندازه گیری هدایت حرارتی گاز، نوع گاز را مشخص می‌شود. روش دوم استفاده از کاغذ لیتموس قرمز است که باید آن ‌را مرطوب کنید و داخل لوله آزمایش قرار دهید و سپس لوله آزمایش را با گاز مجهول مورد نظر پر کنید. اگر کاغذ به رنگ آبی تغییر رنگ داد، نشان می‌دهد که گاز خاصیت بازی دارد. اگر رنگ آن قرمز شد یعنی گاز اسیدی است و اگر دچار هیچ تغییر رنگی نشد به این معناست گاز عنصری مانند نیتروژن در داخل لوله آزمایش است که می‌توان با آزمایش شعله مشخص کرد که این گاز O2 یا N2 است.

در ارتباط با انفجار گاز نیتروژن باید گفت که این گاز قابل اشتعال و انفجار نمی‌باشد. اما در صورت قرار گرفتن مخازن آن در آتش و دمای بالا امکان ترکیدن وجود دارد. گفتنی است در صنایع غذایی از گاز نیتروژن برای جلوگیری از فساد حاصل از اکسیداسیون ، کپک زدن یا حشرات استفاده می‌شود.

کاربردها

اگر بخواهیم از کاربرد نیتروژن یا ازت در صنعت بگوییم استفاده از گاز نیتروژن برای خشک کردن حلال اضافی می‌باشد که یکی از روش‌های تحقیقاتی است.

نیتروژن در صنایع داروئی هم بسیار کاربرد دارد که در ترکیب و ذخیره‌سازی مخلوط‌های تقسیم بندی شده پزشکی از نیتروژن تصفیه شده استفاده می‌کنند به همین دلیل گاز نیتروژن در صنایع داروئی بسیار حیاتی است.

در صنایع غذایی، گازی که برای جابه‌جایی هوا دربسته بندی مواد غذایی تاثیرگذار است گاز N2 می‌باشد این کار فساد مواد غذایی را کاهش می‌دهد از این رو گاز نیتروژن در صنایع غذایی هم کاربردی و مهم می‌باشد.

یکی دیگر از موارد استفاده از نیتروژن برای تولید فلزاتی است که لازم است در محیطی تولید شوند که هیچگونه اکسیژنی در آن محیط نباشد تا از اکسیداسیون و نیز تولید فلزات مختلف جلوگیری شود از این رو از N2 استفاده می‌کنند.

کاربرد دیگر گاز N2 در صنعت نفت است که از نیتروژن (ازت) به عنوان عنصری مهم در جداسازی گازها و آماده‌سازی آن‌ها برای ذخیره‌‌سازی نفت استفاده می‌شود؛ زیرا نیتروژن با نفت واکنش نمی‌دهد.

گفتنی است که در عصر جدید به جای این که لاستیک خودروهای سواری را با هوا پر کنند از گاز نیتروژن استفاده می‌کنند استفاده از نیتروژن در لاستیک باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی، افزایش دوام رینگ و… می‌شود و جالب‌تر این که با استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک نیازی نیست تا چند ماه باد لاستیک را چک کنید.

پیشنهاد به مطالعه بیشتر درباره کاربرد گاز نیتروژن در پزشکی و داروئی

نکات ایمنی

گفتنی است اساسی ترین نکته در رابطه با سیلندر گاز نیتروژن که به صورت فشرده استفاده می‌شود، توجه به تاریخ تست سیلندر، سال ساخت آن و نیز آرم سیلندر است که آیا شرکت سازنده معتبر می‌باشد یا نه، در واقع باید استاندارهای ساخت سیلندر رعایت شده و به آن توجه شود سپس با اطمینان خاطر می‌توان از آن سیلندر استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که معمولا سیلندرهای مصرفی در ایران وارداتی هستند (شرکت سپهر گاز کاویان یکی از شرکت های تامین کننده این سیلندرها می‌باشد).

شیر سیلندرها باید استاندارد باشد و شیر نشتی نداشته باشد .

مانومتری که استفاده می‌شود باید سالم و معتبر باشد.

نکته‌ی حائز اهمیت دیگر این است که محل تزریق نیتروژن باید دارای تهویه‌ی مناسب باشد و یا اگر قرار است در محیطی نیتروژن انباشته شود باید در آن محیط موجود زنده‌‌ای نباشد چرا که نیتروژن فشار مثبت در محیط ایجاد می‌کند و محیط به تدریج خالی از اکسیژن می‌شود.

هنگام استفاد از نیتروژن مایع باید از دستکش و لباس مناسب که در برابر سرما مقاوم باشد استفاده کرد (نیتروژن در دمای منفی 196 درجه سانتی گراد به مایع تبدیل می‌شود) و همچنین استفاده از عینک ضروری است تا قطره‌ای از آن بر سر و صورت پاشیده نشود.

عوارض استشمام

همانطور که می‌دانید مقدار مولکول‌های گاز نیتروژن در هوا زیاد می‌باشد و تقریبا 78 درصد از حجم هو را تشکیل می‌دهد. لازم به ذکر است که نيتروژن در آب و خاک به صورت نيترات و نيتريت پيدا مي‌شود.گفتنی است که کليه اين‌ عناصر بخشي از چرخه نيتروژن به حساب مي‌آيند، لازم به ذکر است که همه این اشکال نيتروژن با يکديگر در ارتباط هستند. نکته جالب این است که انسان خصوصيات نيترات و نيتريت طبيعي را تغيير داده است.

یک از تغییراتی که توسط انسان صورت گفته است در مورد کودهای شیمیایی نیتروژن دار می‌باشد. چیزی که در ارتباط با شرکت های صنعتی باید بدانید این است که شرکت‌هاي صنعتي با تولید نیتروژن ميزان نيترات و نيتريت خاک و آب را که نتيجه چرخه نيتروژن مي‌باشند تغيير مي‌دهند در نتیجه این فعاليت‌ها غلظت نيترات در آب آشاميدني افزايش مي يابد.

تاثیر گاز نیتروژن بر بدن انسان

نیتروژن از مهم‌ترین، اساسی‌ترین و کاربردی‌ترین عناصر در زندگی ما و سایر موجودات روی کره زمین می‌باشد و نیز گاز نیتروژن در حفظ سلامت بدن انسان و سایر موجودات زنده نقش مهمی دارد. گاز نیتروژن به فراوانی در محیط اطراف ما وجود دارد و حدود 80 درصد از هوا را گاز نیتروژن تشکیل می‌دهد و با هر تنفس ما گاز نیتروژن وارد بدن می‌شود. نکته قابل ذکر این است که با وجود تمام این‌ها بدن انسان توانایی استفاده از گاز نیتروژن که به صورت مستقیم از هوا یا خاک دریافت می‌شود را ندارد و نیتروژن قابل استفاده برای بدن انسان از گیاهان سبز و نیز میکروب‌ها بدست می‌آید. نقش نیتروژن در بدن انسان بسیار زیاد است.

نیتروژن در عملکرد بسیاری از سیستم‌های بدن نقش بسیار مهمی دارد به عنوان مثال تولید پروتئین یکی از مهم‌ترین نقش‌های نیتروژن در بدن انسان است. بدن انسان به نیتروژن نیاز دارد زیرا ساخت پروتئین در ماهیچه‌ها، پوست، مو، ناخن‌ها و DNA به کمک نیتروژن در بدن انسان صورت می‌گیرد. از نیتروژن در اسید آمینه‌ها برای تولید اسید آمینه‌هایی که برای سنتز پروتئین بدن انسان استفاده می‌شود بهره می‌برند.

حضور نیتروژن در بدن بسیار مهم است زیرا پروتئین برای بدن انسان بسیار مهم و ضروری است و علاوه بر این که بافت‌های مختلف بدن حاوی پروتئین هستند گفتنی است که فرایندهای متابولیکی بدن نیز به آنزیم‌هایی که شامل انواع پروتئین‌ها می‌باشند نیازمند هستند.

جالب است بدانید که نوکلئیک‌های DNA ک همان ژن را تشکیل می‌دهند و RNA که در سنتز پروتئین نقش دارند حاوی نیتروژن می‌باشند. نیتروژن در عملکرد بسیاری از اندام‌های بدن نقش دارد. در عملکرد هورمون‌ها، عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن نیتروژن بسیار مهم است و نیز رشد طبیعی بدن، جایگزینی سلول‌ها و ترمیم بافت‌ها همه برای تولید سلول‌های جدید به حضور نیتروژن نیاز دارند.

گفتنی است که در بدن انسان‌ها بازیافت نیتروژن از اسید آمینه‌ها به طور دائم اتفاق می‌افتد و در صورتی که اسید آمینه‌ها در سنتز پروتئین مصرف نشوند به ترکیبات سازنده خود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها نیتروژن است تجزیه می‌شوند و این امر به تولید انرژی در بدن کمک می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که نیتروژن بدن انسان برای ساخت ترکیبات غیر پروتئینی مانند ماده “هِم” در هموگلوبین که کار آن انتقال اکسیژن به گلبول‌های قرمز خون است استفاده می‌شود.

نیاز روزانه بدن به نیتروژن چه مقدار می‌باشد

همانطور که می‌دانید بدن انسان به نیتروژن بسیار نیازمند می‌باشد. در تمام مواد غذایی پروتئین‌دار نیتروژن حضور دارد و برای تامین نیتروژن مورد نیاز بدن می‌توان از مواد غذایی پروتئین‌دار مانند گوشت، ماهی، حبوبات، آجیل‌ها، تخم مرغ، شیر و سایر فراورده‌های لبنی استفاده شود. یک فرد بزرگسال سالم روزانه تقریبا 105 میلی گرم نیتروژن به ازای هر کیلو گرم وزن بدن نیاز دارد و پروتئین که نیاز است تا این مقدار نیتروژن تامین شود تقریبا برابر 0.83 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است به بیان دیگر هر فرد سالم با وزن تقریبا 100 کیلو گرم لازم است روزانه 83 گرم پروتئین برای تامین نیتروژن مورد نیاز بدن خود استفاده کند.

با تجزیه پروتئین در بدن آمونیاک تولید می‌شود که یک محصول حاوی نیتروژن می‌باشد که بدن انسان آن را به اوره تبدیل می‌کند و از طریق ادرار دفع می‌شود و به این طریق نیتروژن به محیط زیست باز می‌گردد. کشورهای توسعه نیافتاده اغلب در معرض کمبود نیتروژن می‌باشند از علائم کمبود نیتروژن می‌توانیم به ریزش مو، طولانی شدن دوره بهبود زخم‌ها، ضعف و از دست دادن عضلات بدن را نام برد.

چرخه نیتروژن

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد نیتروژن در ساختار همه موجودات زنده وجود دارد Nitrogen در پروتئین‌ها، واحدهای ساختاری و شیمیایی تمام موجودات زنده و نیز در مولکولDNA که دستورات راهنمای ضروری برای همه فعالیت‌های زندگی را حمل می‌کند، پیدا می‌شود

. نکته حائز اهمیت در مورد نیتروژن این است، با وجود این که 78 درصد اتمسفر را Nitrogen تشکیل می‌دهد جانوران و گیاهان نمی‌توانند به طور مستقیم از نیتروژن استفاده کنند باکتری‌هایی که در خاک وجود دارد در رابطه با چرخه مجدد نیتروژن از روش تبدیل آن به صورتی که برای سایر موجودات زنده قابل استفاده باشد نقش حیاتی بازی می‌کند. زمانی که گیاهان و جانوران می‌میرند باقیمانده اجساد آن‌ها توسط موجودات ذره بینی که در خاک وجود دارند با کتری‌های شوره گذار تجزیه می‌شوند.

حمل و انبارش

هرگز سیلندر گاز را بر روی زمین نکشید حتی برای فاصله کوتاه، برای حمل سیلندر نیتروژن از چرخ دستی استفاده کنید. سیلندرها را به هیچ عنوان رها نکنید و از برخورد شدید سیلندرها به هم جلوگیری کنید. در حمل و نقل، به ویژه جابجایی‌های مکانیکی، باید دقت شود تا به شیر سیلندر نیتروژن صدمه‌ای وارد نشود. هرگز شیر اطمینان سیلندر نیتروژن را دستکاری نکنید. برچسب محصول و لیبل‌های خطرات حمل و نقل را از روی سیلندر نیتروژن جدا نکنید. گفتنی است که سیلندرهای گاز فشرده مانند سیلندر نیتروژن باید به وسیله افرادی که نسبت به خطرات و تکنیک‌های حمل سیلندر آگاهی دارند و تحت آموزش بوده‌اند انجام شود.

گفتنی است که سیلندرهای گاز فشرده سنگین می‌باشند و چون سیلندر جای دست ندارد حمل و نقل آن‌ها نیاز به مهارت دارد زیرا در صورت جابه‌جایی نادرست سیلندرهای گاز فشرده می‌تواند منجر به کبودی، شکستگی استخوان و پیچ خوردگی شود. گاهی ممکن است به دلیل اشتباه در حمل گازی که درون سیلندر است نشتی پیدا کند و از سیلندر خارج شود که در این صورت خطراتی مانند: آتش‌سوزی، انفجار، مسمویت، سوختگی‌های شیمیایی و سوختی سرد را به همراه دارد.

توجه کنید که به هیچ عنوان نباید برچسب محصول و لیبل‌های خطرات حمل و نقل را از روی سیلندر جدا کنید. سیلندر گاز ازت را به هیچ عنوان بر روی زمین نکشید، حتی برای فواصل کوتاه. سیلندرها را رها نکنید و از برخود شدید سیلندرها به هم خودداری کنید. به هنگام جابجایی سیلندرها، به ویژه جابجایی‌های مکانیکی، مراقب باشید به شیر سیلندر صدمه‌ای وارد نشود.

از سیلندر گاز به عنوان غلطک برای جابجایی مواد و یا تجهیزات دیگر استفاده نکنید. به هیچ عنوان شیر اطمینان سیلندرها را دستکاری نکنید. از برخورد و چسبیدن روغن، گریس و یا دیگر مواد قابل احتراق، به سیلندر، شیر سیلندر، سوپاپ و دیگر تجهیزات اکسید کننده جلوگیری کنید. به هنگام بلند کردن سیلندر هرگز سیلندر را از کلاهک آن توسط تسمه یا مگنت بلند نکنید و برای جابه‌جایی سیلندر گاز از قفسه‌های فلزی استفاده کنید. زمانی که سیلندری در حال سقوط و افتادن هست، تلاش نکنید، چون احتمال آسیب دیدن بسیار زیاد می‌باشد. دقت شود که همیشه باید سیلندر گاز نیتروژن را با چرخ مخصوص خود جابه‌جا کنید.

تامین گاز ازت

آزمایشگاه‌‌های پیشرفته و مدرن تعداد زیادی گاز را برای اهداف مختلف تحقیق مورد استفاده قرار می‌دهند. یکی از گازهایی که معمولاً در آزمایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیتروژن می‌باشد. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا آزمایشگاه‌ها گاز نیتروژن را برای یکسری از تحقیقات انتخاب می‌کنند و اینکه به چه روش‌هایی می‌توان گاز نیتروژن را خریداری کرد.

علت استفاده از گاز نیتروژن در آزمایشگاه‌ها

گاز نیتروژن (ازت) یک گاز بی روح می‌باشد. بی روح بودن گاز نیتروژن به این معنی می‌باشد که گاز نیتروژن واکنش کمتری نسبت به سایر مواد شیمیایی و عناصر دارد. همین ویژگی گاز نیتروژن باعث می‌شود که از این گاز برای بسیاری از انواع تجزیه و تحلیل از جمله کروماتوگرافی مایع – اسپکترومتری جرم تبخیر نمونه و آشکار ساز پراکندگی نور تبخیر استفاده شود.

دستگاه هایی که برای تولید یک گاز به طور مثال اکسیژن طراحی شده باشد این امکان را دارد که نیتروژن هم تولید کند اما پروسه های دیگری برای خالص سازی این گاز و بالا بردن خلوص آن باید طی شود که خلوص گاز را افزایش دهد .

درصد خلوص این گاز هم به نیاز مشتری که تعریف میکند و از تولید کننده میخواهد آن گاز شارژ شود بستگی دارد و یا براساس استانداردهایی که از قبل کارخانه برای خودش تعریف کرده است تولید میشود درصد خلوص این گاز در کمترین حالت از 99 درصد که اصطلاحا نیتروژن گرید 2 به آن گفته میشود تا معمولا نیتروژن گرید 5.5 که 99.9995درصد است قابل تولید و شارژ است. دو عدد اول نشان دهنده ی 99 درصد و چهار عدد بعد از اعشار نشان دهنده ی خلوص بسیار بالای این گاز است که به نیتروژن 5.5 معروف می‌شود.

این گاز کاربردهای بسیاری دارد به عنوان مثال برای ساخت قطعات حساس الکترونیکی در صنایع نظامی و صنایع دقیق آزمایشگاهی از این گاز به عنوان گاز مرجع استفاده میشود لازم به ذکر است که گرید 6 این گاز به عنوان گاز وارداتی موجود میباشد.

شایان ذکر است که این گاز در یک پروسه ی دقیق به این درصد خلوص میرسد و زمانی که به این خلوص رسید آن را به صورت مایع در تانک های بزرگ دوجداره ذخیره میکنند و به صورت مایع استفاده میشود و یا اگر بخواهند به صورت گازی شارژ شود به وسیله ی پمپ های مخصوصی که به آن پمپ نیتروژن مایع گفته میشود به صورت مایع تزریق میکنند و بعد از عبور از مبدل های حرارتی و تبخیر کننده هایی که برای این منظور تعبیه شده است

چه در داخل دستگاه چه در بیرون از دستگاه این مایع تبدیل به گاز میشود و در سیلندرهای نیتروژنی شارژ میشود , بیشتر حجم مصرفی این گاز در سیلندر های 40و 50لیتری میباشد فشار این گاز در سیلندر 50لیتری 180_200 بار است و در سیلندرهای 40لیتری 140-150بار میباشد

قیمت کپسول نیتروژن کوچک

دستگاه هایی که برای تولید یک گاز به طور مثال اکسیژن طراحی شده باشد این امکان را دارد که نیتروژن هم تولید کند اما پروسه های دیگری برای خالص سازی این گاز و بالا بردن خلوص آن باید طی شود که خلوص گاز را افزایش دهد .

درصد خلوص این گاز هم به نیاز مشتری که تعریف میکند و از تولید کننده میخواهد آن گاز شارژ شود بستگی دارد و یا براساس استانداردهایی که از قبل کارخانه برای خودش تعریف کرده است تولید میشود درصد خلوص این گاز در کمترین حالت از 99 درصد که اصطلاحا نیتروژن گرید 2 به آن گفته میشود تا معمولا نیتروژن گرید 5.5 که 99.9995درصد است قابل تولید و شارژ است. دو عدد اول نشان دهنده ی 99 درصد و چهار عدد بعد از اعشار نشان دهنده ی خلوص بسیار بالای این گاز است که به نیتروژن 5.5 معروف می‌شود.

این گاز کاربردهای بسیاری دارد به عنوان مثال برای ساخت قطعات حساس الکترونیکی در صنایع نظامی و صنایع دقیق آزمایشگاهی از این گاز به عنوان گاز مرجع استفاده میشود لازم به ذکر است که گرید 6 این گاز به عنوان گاز وارداتی موجود میباشد.

شایان ذکر است که این گاز در یک پروسه ی دقیق به این درصد خلوص میرسد و زمانی که به این خلوص رسید آن را به صورت مایع در تانک های بزرگ دوجداره ذخیره میکنند و به صورت مایع استفاده میشود و یا اگر بخواهند به صورت گازی شارژ شود به وسیله ی پمپ های مخصوصی که به آن پمپ نیتروژن مایع گفته میشود به صورت مایع تزریق میکنند و بعد از عبور از مبدل های حرارتی و تبخیر کننده هایی که برای این منظور تعبیه شده است

چه در داخل دستگاه چه در بیرون از دستگاه این مایع تبدیل به گاز میشود و در سیلندرهای نیتروژنی شارژ میشود , بیشتر حجم مصرفی این گاز در سیلندر های 40و 50لیتری میباشد فشار این گاز در سیلندر 50لیتری 180_200 بار است و در سیلندرهای 40لیتری 140-150بار میباشد.

کپسول ازت کوچک و قیمت آن

در این قسمت از سایت درمورد فروش یک محصول دیگر که در زمینه کاری سپهر گاز کاویان میباشد صحبت میکینم تا شما مشتری عزیز را در خصوص فعالیت این مجموعه در زمینه گاز نیتروژن مطلع کنیم. کپسول نیتروژن یکی دیگر از محصولاتی گازی است که در لیست فروش شرکت سپهر گاز کاویان قرار دارد. گاز نیتروژن در حجم های مختلفی بسته به نیاز مشتری شارژ میشود و به مشتریان عزیز عرضه میگردد.

گفتنی است که استفاده از این محصول مصرف پایینی را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل مشتریان درصدد خرید کپسول کوچکتر با حجم پایین تر از این محصول میباشند. سپهر گاز کاویان این امکان را داراست که در هر سایز کپسول که درخواست کننده بخواهید میزان گاز مورد نظر را شارژ کند و به شما ارائه دهد.

کپسول 10لیتری گاز ازت

در بین سایزهای کوچکتر ، کپسول ده لیتری بیشترین تقاضا را دارد بنابراین در این بخش به معرفی این محصول میپردازیم. هنگامی که شما قصد خرید این محصول را دارید باید به نکات کپسول و گاز توجه ویژه داشته باشید تا محصولی متناسب درخواست و کاربرد خود را خریداری فرمایید

قیمت کپسول نیتروژن کوچک شامل کپسول های متنوع می باشد که قرار دادن یک قیمت برای مجموعه آنان کار درستی نیست شما برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت استعلام می‌توانید با کارشناسان مربوطه تماس حاصل فرمایید.

کلیاتی درمورد گاز Nitrogen

نیتروژن از جمله عناصری است که برای زندگی روی کره زمین حیاتی میباشد. این عنصر در تمام سیستم ها ترکیبات N2 در مواد آلی، مواد غذایی، کودها، مواد منفجره و سموم وجود دارد. این عنصر و ترکیبت آن برای زندگی بسیار حائر اهمیت می باشند اما مقدار زیاد آن برای محیط زیست بسیار مضر می باشد. گاز نام برده شده پنجمین عنصر فراوان در جهان شناخته شده است و طبق گفته آزمایشگاه ملی لوس آلاموس گاز نیتروژن 78 درصد از جو را تشکیل می دهد. از طرف دیگر، جو مریخ تنها 2.6 درصد ازت می باشد

ازت در حالت مایع به ماده سرمایشی معروف میباشد و گفتنی است که این عنصر فراوان سردترین عنصر فراوان در طبیعت و نیز ارزان ترین نوع گاز های صنعتی با توجه به میزان تولید آن می‌باشد. گاز نیتروژن به‌عنوان یک گاز بی‌اثر در سیستم‌های الکتریکی، صنایع شیمیایی و بسته‌ بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد

فروش

شرکت سپهر گاز کاویان فروش گاز ازت را در سیلندرها از جنس کربن استیل/برنجی و مخازن با گنجایش مختلف انجام می‌دهد. مصرف کنندگان گاز نیتروژن می‌توانند برای اطلاع از گریدهای مختلف گاز نیتروژن با واحد فروش شرکت سپهر گاز کاویان تماس بگیرند. سپهر گاز کاویان امکان شارژ گاز نیتروژن در سیلندر نیتروژن در حجم‌های مختلف را برای مشتریان خود فراهم می کند.

خرید گاز Nitrogen

یکی از از مراکز فروش گاز نیتروژن خالص آزمایشگاهی در ایران شرکت سپهر گاز کاویان می‌باشد

برای خرید گاز نیتروژن می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده با کارشناسان سپهر گاز کاویان در ارتباط باشید.

آنالیز گاز ازت

شرکت سپهر گاز کاویان دارای آزمایشگاه مجهز به دستگاه های کروماتوگرافی پیشرفته(Gas Chromatograph و Moisture Analyzer) جهت آنالیز انواع گاز های خالص مانند نیتروژن و تعیین مقدار O2، N2، H2، CO2، CO، H2O و THC در گازهای خالص با دقت ppm می‌باشد.

گفتنی است که دستگاه کروماتوگرافی گازی (GC) با استفاده از دتکتور TCD (دتکتور هدایت گرمایی) عموماً برای آنالیز ترکیبات گازی معدنی غیر خورنده مانند O2 و یا N2 استفاده می شود. آنالیزور گازی مدل Agilent، هیدروکربنهای سبک و گازهای دائمی مانند O2، N2، Co و Co2 را به طور همزمان و با حساسیت مناسب آنالیز می نماید.سیستم شیرنمونه گاز در حالت شیر بسته درون Loop پر می شود.نمونه گاز در حالت شیر باز به داخل ستون تزریق می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با آنالیز گاز های خالص کلیک کنید.

گاز نیتروژن را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت سپهرگازکاویان دارنده گواهینامه Iso17025 و آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد بالاترین کیفیت این گاز را در حجم ها و گرید های متنوع برای مشتریان فراهم می‌نماید.

این گاز در حجم های:

10 لیتری در گرید های 4.5 و 5.2 و 5.5 با فشار bar60-70

20 لیتری در گرید های 4.5 و 5.2 و 5.5 با فشار bar 100

40 لیتری در گرید های 4.5 و 5.2 و 5.5 با فشار bar140+10

50 لیتری در گرید های 4.5 و 5.2 و 5.5 و 6 با فشار bar180+10

جنس سیلندرهای گاز کربن استیل میباشد.

برای ارتباط با کارشناسان فروش میتوانید از طریق شماره های زیر تماس برقرار نمائید.

021-46837072

021-46835980

021-46837950

021-46825845

021-46825765

برای ارسال درخواست خود از طریق واتس آپ:

0912-8699025

0912-8699026

ایمیل جهت ارسال درخواست:

sale@kaviangas.ir
sale@kaviangas.com

قیمت N2 آزمایشگاهی

گاز نیتروزن یک قیمت واحد و مشخص ندارد زیرا موارد بسیاری هستند که روی قیمت این گاز تاثیر میگذارند.
قبل از هر چیز باید بدانید که برای تعیین قیمت گاز نیتروژن عواملی نظیر: نوع نیتروژن مصرفی، نحوه تولید گاز نیتروژن، حجم کپسول، طریقه‌ی تحویل و تجهیزات آن بستگی دارد. شرکت سپهر گاز کاویان تولید و فروش گاز نیتروژن را با حجم‌های مختلف و در سیلندرهای متنوع با درصد خلوص متفاوت انجام می‌دهد.

همچنین این شرکت امکان شارژ کپسول های گار نیتروژن با حجم‌های مختلف را در کمترین زمان تحویل برای مشتریان خودد فراهم کرده است. شما عزیزان می توانید برای خرید گاز نیتروژن با درصد خلوص مورد نظرتان و اطلاع از قیمت فروش گاز نیتروژن با کارشناسان شرکت سهیل گاز تماس بگیرید یا به سایت رسمی آن‌ها مراجعه کنید.

قیمت هر سیلندر نیتروژن آزمایشگاهی به حجم سیلندر، نوع نیتروژن، نحوه تحویل و تجهیزات آن بستگی دارد. یکی از پرکاربردترین سیلندر گاز ازت یا سیلندر گاز نیتروژن 50 لیتری می‌باشد. شرکت سپهر گاز کاویان تولید کننده گاز نیتروژن در حجم‌های مختلف و درصد خلوص مختلف با بهترین و مناسب‌ترین قیمت کپسول نیتروژن آزمایشگاهی با توجه به کیفیت بالای گاز می‌باشد.

نحوه خرید گاز نیتروژن برای آزمایشگاه

سه روش برای عرضه گاز نیتروژن به آزمایشگاه‌ها وجود دارد: نیتروژن دوار، سیلندر نیتروژن، ژنراتور گاز نیتروژن

فروش کپسول گاز نیتروژن

شرکت سپهر گاز کاویان آماده‌ی خدمت رسانی به ارگان‌های مختلف صنعتی و آزمایشگاهی جهت فروش گاز نیتروژن آزمایشگاهی می‌باشد. همچنین امکان شارژ گاز ازت در کپسول نیتروژن با ابعاد مختلف برای مشتریان عزیر امکان پذیر می‌باشد.

قیمت هر سیلندر نیتروژن آزمایشگاهی و صنعتی به میزان حجم سیلندر، نوع نیتروژن، نحوه‌ی تحویل و تجهیزات آن بستگی دارد. یکی از پرکاربرد ترین سیلندرهای گاز ازت در واقع سیلندر گاز نیتروژن 50 لیتری است. سیلندر نیتروژن 50لیتری نیتروژن از جنس کربن استیل می‌باشد. طول سیلندر نیتروژن 50 لیتری 152 سانتیمتر، وزن سیلندر 50 لیتری نیتروژن حدود 60-50 کیلوگرم، قطر سیلندر 23سانتی متر می‌باشد. فشار تست سیلندر 50 لیتری نیتروژن 300 بار و فشار کاری سیلندر 50 لیتری 200 بار می‌باشد. با توجه به این مشخصات فشار گاز نیتروژن که در سیلندر 50 لیتری به مشتریان عرضه می‌شود 200 بار می‌باشد.

چه اطلاعاتی باید بر روی برچسب سیلندر گاز وجود داشته باشد
اطلاعاتی که بر روی برچسب سیلندر نصب می گردد بر اساس استانداردهای مختلفی مشخص می شود. در هرکشور ممکن است نحوه ارائه و حتی اطلاعات موجود در برچسب متفاوت باشد. اما یکسری از اطلاعات در هر استانداردی اجباری است. اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شده بر اساس استاندارد کشور استرالیا می باشد و شرکت BOC این اطلاعات را ارائه کرده است. در ایران نیز بیشتر این اطلاعات می بایست بر روی برچسب سیلندر موجود باشند.

بر اساس تصویر زیر اطلاعاتی که باید بر روی برچسب سیلندر گاز موجو باشند، به صورت زیر است:


اطلاعات الزامی بر روی برچسب گاز


۱. نام گاز و گرید گاز (خلوص گاز)

۲. سیستم شماره گذاری ملل متحد جهت نگهداری، حمل و نقل و جابجایی ایمن سیلندر

۳. علامت طبقه بندی گاز

۴. شماره گذاری گاز و کد سایز سیلندر شرکت تولید کننده

۵. حجم گاز در دما و فشار استاندارد

۶. فشار گاز پر شده در شرایط استاندارد

۷. خطرات اصلی گاز

۸. اطلاعات ایمنی کلی

محل نصب برچسب

برچسب گاز باید در محلی نصب گردد تا بتوان آن را براحتی مطالعه نمود و همچنین به هیچ عنوان نباید اطلاعات آن در طول زمان محو شود یا از بین برود.

قیمت گاز نیتروژن به چه پارامترهایی بستگی دارد
اینکه گرید نیتروژن صنعتی یا آزمایشگاهی باشد در قیمت نیتروژن تاثیر گذار است و بدیهی است هر چه گرید نیتروژن بالاتر باشد گاز دارای ناخالصی کمتری است و قیمت گاز نیز افزایش می‌یابد.

گاز نیتروژن داخلی یا وارداتی در قیمت تاثیر دارد.

قیمت نیتروژن به حجم سیلندر مصرفی هم بستگی دارد و از سیلندر 2 لیتری تا 50 لیتری قابل ارائه می‌باشد.

نوع سیلندر و سال ساخت سیلندر در قیمت بی تاثیر نمی‌باشد.

خالص یا میکس و کالیبراسیون بودن نیز بر قیمت گاز تاثیر می‌گذارد.

شرکت سپهر گاز کاویان تامین کننده نیتروژن با خلوص‌های 99.995، 99.9992، 99.9995، 99.9999 می‌باشد. کپسول نیتروژن و همچنین تجهیزات مربوط به کپسول نیتروژن مانند رگلاتور، باندل و … در سپهر گاز کاویان به فروش می‌رسد.

حجم سیلندر و کپسول‌های موجود برای شارژ گاز نیتروژن در شرکت سپهر گاز کاویان عبارت است از: 5لیتر، 10لیتر، 20لیتر، 40لیتر و 50لیتری همراه با شیرهای B، S3DIN6.

هدف شرکت سپهر گاز کاویان همواره تولید گازهای با خلوص بالا و قیمت مناسب، متناسب با نیاز مصرف کنندگان می باشد.

برای ارتباط با کارشناسان ما و ثبت سفارش می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *