شزایط نگهداری کپسول اکسیژن - سپهر گاز کاویان

همان طور که در مورد گاز اکسیژن می‌دانید این گاز بسیار واکنش‌پذیر و خطرناک است. واکنش پذیری این گاز به گونه ای است که می‌تواند با مواد مختلف نظیر انواع روغن‌ها و گریس واکنش داده و باعث احتراق خود به خودی برخی مواد شود.

همچنین این گاز دارای قابلیت اشتعال و انفجار بسیار بالایی میباشد به همین دلیل نباید این گاز را در نزدیکی مواد قابل اشتعال قرار داد. شایان ذکر است که افزایش غلظت این گاز در محیط می‌تواند نقطه‌ای برای شروع آتش‌سوزی باشد. بنابراین در زمان استفاده از کپسول اکسیژن باید به‌شدت مراقب نشتی شیلنگ یا شیر کپسول باشید.

نکته مهم در رابطه با این گاز این است که رنگ، بو یا مزه ندارد و به همین دلیل به راحتی نمیتوان متوجه نشتی این گاز شد تشخیص نشت آن کار دشواری است. پس باید در زمان نگهداری یا استفاده از این گاز نکات ایمنی ک جدی گرفته شود. در ادامه این مقاله به این نکات ایمنی پرداخته میشود.تهیه کپسول اکسیژن از سپهر گاز کاویان.

خرید کپسول از محلی مطمئن و معتبر

گفتنی است که این نکته را می‌توان از جمله مهم‌ترین نکات ایمنی به هنگام خرید کپسول دانست. شما باید اطمینان حاصل کنید که محصولات فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید همگی دارای استاندارد هستند و به‌ درستی نگهداری می‌شوند.

همچین جنس سیلندرهایی که گاز در آن شارژ میشود باید از مواد مناسب انتخاب شده باشد و در حین فرایند حمل ‌و نقل نیز همه نکات ایمنی رعایت شود. یافتن شرکتی قابل‌ اطمینان که همه این موارد را رعایت کرده باشد کار چندان دشواری نیست.

حمل و نقل سیلندرهای تحت فشار اکسیژن

سیلندرهای حاوی گاز دارای فشار زیادی می باشند, چنانچه در نگهداری یا حمل و نقل آنها اصول ایمنی رعایت نشود, امکان آتش سوزی یا انفجار وجود دارد و علاوه بر آن ممکن است با انتشار

گازهای محرک, خفقان آور, سمی یا قابل اشتعال باعث ایجاد مسمومیت یا آتش سوزی گشته و خطرات جانی و مالی زیادی به بار آورد.تهیه کپسول اکسیژن از سپهر گاز کاویان.

انبارداری و نگهداری از سیلندرهای تحت فشار اکسیژن

  • در محل نگهداری سیلندرهای تحت فشار می بایست علامت هشداردهنده “انجام کار گرم ممنوع” نصب گردد.
  • سیلندرها می بایست در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت شوند.
  • انبار را باید از تابش اشعه آفتاب و هر منبع حرارتی و گرمایی دیگر محفوظ و خنک نگه داشت.
  • سیلندرهای پر و خالی به طور جداگانه نگهداری شود.
  • روی کلیه سیلندرها می بایست برچسب خالی یا پر نصب شود.
  • مخازن و سیلندرهای محتوی گازهای تحت فشار را باید حتی المکان به طور سربالا در محل مناسب گذاشته و به وسیله زنجیر یا کمربندهای فلزی مهار نمود تا از افتادن و آسیب رسیدن به شیر ویا بدنه آنها جلوگیری شود.
  • در زمان نگهداری یا هنگامی که از سیلندرها استفاده نمی شود کلاهک سیلندر همیشه باید روی شیر سیلندر نصب باشد.
  • به دلیل اینکه روغن و گریس به سرعت در مجاورت اکسیژن بافشار بالا آتش گرفته و احتمال انفجار آن زیاد است سیلندرها و متعلقات آن می بایست دور از آنها نگهداری شوند.
  • سیلندرها را باید دور از موادقابل اشتعال مانند مواد نفتی و مواد روغنی وغیره انبار نمود و نباید آنها رادر محلی گذاشت که احتمال ریختن اینگونه مواداز باال روی آنها وجود داشته باشد.تهیه کپسول اکسیژن از سپهر گاز کاویان.

تهویه

  • هوای انبار باید به قدر کافی تهویه شود تا امکان جمع شدن گاز درمحیط به ویژه در انبارهای سربسته برطرف گردد.
  • تهویه باید به گونه ای باشد که همه قسمت های سیلندر, به طورمناسب تهویه گردد

برای نشت یابی اکسیژن از چه روشی باید استفاده کرد؟

  • برای نشت یابی در سیلندرها می بایست از آب و صابون و برس مناسب استفاده گردد.
  • هرگز ازشعله رو باز برای نشت یابی استفاده نشود.

روش مقابله با نشتی گاز اکسیژن

  • اگر در سیلندر محتوی گازنشتی پیدا شد نباید فورا درصدد تعمیر آن برآمد, بلکه باید آن را به محوطه باز خارج از انبار که کاملا دوراز هرگونه منبع حرارت وجرقه باشد منتقل کرده و فوری مراتب را به مسئولین ایمنی وآتش نشانی اطلاع داد.اگر جابه جایی سیلندر به خارج ازمحل نگهداری مقدورنباشد‚ رفت وآمد به داخل محوطه را ممنوع کرده و راه را ببندید و سپس به سرعت مامورین مربوطه را مطلع سازید.تهیه کپسول اکسیژن از سپهر گاز کاویان.

نکات ایمنی برای نگهداری و استفاده از کپسول اکسیژن

توجه به شناسنامه کپسول بسیار ضروری است.

هر کپسول استانداردی دارای یک شناسنامه است که مشخصات آن را تعیین می‌کند. شما می‌توانید از طریق این شناسنامه متوجه شوید که آیا محصول برای کاربرد موردنظر شما مناسب هست یا خیر. همچنین می‌توانید به کیفیت ساخت محصول و ایمنی آن نیز پی ببرید. اطلاعاتی که در شناسنامه هر سیلندر درج شده است عبارت است سال ساخت، محل ساخت، وزن کپسول، حجم کپسول، فشار کاری و فشار تست آن سیلندر. همچنین از طریق این شناسنامه می‌توانید از استانداردهای ساخت کپسول، ضخامت ورقه بدنه و سریال نامبر اصالت آن
آگاهی پیدا کنید.تهیه کپسول اکسیژن از سپهر گاز کاویان.

نکته دیگر این است که سلامت ظاهری کپسول مورد بررسی قرار گیرد.

این بررسی ظاهری به این منظور است شما باید مطمئن شوید که سطح کپسول کاملا یکدست بوده و بر روی بدنه آن جای جوش وجود ندارد. زیرا وجود جای جوش نشان دهنده این است که کپسول به‌ درستی ساخته نشده و یا به دلایلی سوراخی در بدنه آن ایجاد شده که از طریق جوش برطرف شده است. این موضوع به‌شدت ایمنی کپسول را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است در حین استفاده باعث ایجاد مشکلات جدی شود.

همچنین با نگاه به بدنه محصول مطمئن شوید که کپسول ضربه نخورده یا دفرمه نشده است. زیرا این موضوع نیز می‌تواند باعث ایجاد سوراخ ریز در بدنه کپسول شده یا اتصال آن به شیلنگ‌های استاندارد یا تجهیزات دیگر را با مشکل مواجه کند.

نکته بعدی این است که باید از تجهیزات کمکی استفاده کنید.

بهتر است بدانید که استفاده از برخی تجهیزات کمکی نه تنها ایمنی کپسول ها را افزایش میدهند بلکه استفاده از آن ها را برای شما راحت‌تر می‌کنند. به‌ عنوان‌ مثال مانومتر قطعه‌ای است که اتصال آن به کپسول O2 کار جوش و برش دستی را برای شما راحت‌تر می‌کند. با استفاده از این قطعه می‌توانید فشار گاز اکسیژن خروجی را تنظیم کنید. با استفاده از این قطعه بدون نگرانی درباره نشتی گاز یا هر خطر دیگری کار را به پایان برسانید. تنها نکته که به هنگام استفاده از مانومتر باید در نظر بگیرید این است که مانومتر با سری کپسول سازگار بوده و به‌درستی بر روی آن قرار گرفته باشد.تهیه کپسول اکسیژن از سپهر گاز کاویان.

استفاده از شیر کپسول مناسب نکته بسیار مهمی میباشد.

ممکن است نسبت به این موضوع اگاه باشید که هر کپسول دارای شیر استانداردی است که متناسب با دهانه خروجی و گازی که در کپسول نگهداری می‌شود تهیه شده است. به‌عنوان‌مثال برای کپسول اکسیژن باید از شیر اکسیژن استفاده کنید که قادر است سطح خروجی O2 را کنترل کرده و فشار سیلندرهای استاندارد آن را به‌خوبی تحمل کند. استفاده از این شیرها احتمال نشتی گاز از زیر شیر را به حداقل رسانده و باعث افزایش ایمنی کپسول در زمان کار می‌شود.

همچنین ابزار دیگری که به ایمنی استفاده از این کپسول کمک میکند این است که شما میتوانید با استفاده از آنالیزورها از ایمن بودن محل نگهداری مطمئن شوید.

شما باید به این اطمینان دست پیدا کنید که در محل نگهداری چیزی وجود ندارد که با این گاز واکنش داده و باعث ایجاد حریق شود. برای این کار باید مواد قابل اشتعال نظیر پلاستیک‌ها را تا حد امکان از کپسول‌های حاوی اکسیژن دور کنید.

با استفاده از سنسورها یا آنالیزورها نیز می‌توانید از وجود گازهای بی‌رنگ و بوی خطرناک مطلع شوید. اگر قرار است برای مدتی طولانی کپسول‌های گاز را در محیطی بسته نگه دارید، حتما محیط‌ها را به انواع سنسورها مجهز کنید تا مطمئن شوید که به‌طور مرتب شرایط انبار را آنالیز می‌کنید. اما لازم به ذکر است که در حین استفاده از سیلندر یا نگهداری موقت آن آنالیزورهای دستی می‌توانند ایمنی شما را تا حد زیادی تضمین کنند.تهیه کپسول اکسیژن از سپهر گاز کاویان.

با این تفاسیر شما باید همیشه برای شرایط خطر آماده شوید.

زیرا هرچقدر هم که موارد ایمنی را رعایت کرده باشید باز هم احتمال بروز حادثه وجود دارد. بنابراین شما باید خود را برای شرایط خطر آماده کنید.

شرکت سپهر گاز کاویان تلاش می‌کند کپسول‌های امنی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.تهیه کپسول اکسیژن از سپهر گاز کاویان.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *