گاز آزمایشگاهی-سپهر گاز کاویان

خرید بهترین گاز آزمایشگاهی

انواع مختلفی از گازهای آزمایشگاهی خالص وجود دارد. سپهر گاز کاویان دارای گواهینامه ISO17025 و آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد ایران می باشد.جهت خرید گازهای خالص و ترکیبی تماس بگیرید.02146835980 در این مقاله به بررسی گاز آزمایشگاهی می پردازیم.


دسته : گازهای خالص

گاز آزمایشگاهی-سپهر گاز کاویان


برخی از رایج ترین گاز آزمایشگاهی عبارتند از:
هلیم یک گاز بی اثر، بی رنگ و بی بو است که به دلیل استفاده از آن شناخته شده است. در بالن ها و کشتی های هوایی. همچنین در کرایوتراپی و برای خنک کردن آهنرباهای فوق رسانا استفاده می شود.


نیتروژن یک گاز بی اثر، بی رنگ و بی بو است که ۷۸ درصد اتمسفر زمین را تشکیل می دهد. . همچنین در صنایع غذایی برای حفظ مواد غذایی و در صنعت برای تولید کود و آمونیاک استفاده می شود.
اکسیژن یک گاز بی رنگ، بی بو و بی مزه است که برای تنفس انسان و حیوان ضروری است. همچنین در صنعت برای تولید فولاد و سیمان و در پزشکی برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می شود.


آرگون یک گاز بی اثر، بی رنگ و بی بو است که در اتمسفر زمین وجود دارد. همچنین در صنعت برای تولید لامپ های رشته ای و لیزر و در پزشکی برای درمان درد و التهاب استفاده می شود.
دی اکسید کربن یک گاز بی رنگ، بی بو است که در اتمسفر زمین وجود دارد. همچنین در صنعت برای تولید نوشیدنی های گازدار و در پزشکی برای بیهوشی و درمان بیماری های ریوی استفاده می شود.


هیدروژن یک گاز بی رنگ، بی بو و قابل اشتعال است که سبک ترین عنصر است. . همچنین در صنعت برای تولید کود و آمونیاک و در پالایشگاه ها برای تصفیه نفت خام استفاده می شود.
متان یک گاز بی رنگ، بی بو و قابل اشتعال است که جزء اصلی گاز طبیعی است. همچنین در صنعت برای تولید کود و آمونیاک و در منازل برای گرمایش و پخت و پز استفاده می شود.

کاربرد گاز آزمایشگاهی

گاز آزمایشگاهی خالص در طیف وسیعی از کاربردها از جمله موارد زیر استفاده می شوند:

تحقیق

مطالعه خواص مواد
سنتز مواد جدید
کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاهی
آنالیز و اندازه‌گیری

صنعت

تولید مواد شیمیایی
تولید دارو
تولید مواد غذایی
تصفیه نفت و گاز
جوشکاری و لحیم کاری
ساخت فلزات
تولید شیشه و سرامیک
کنترل آفات

پزشکی

درمان بیماری ها
بیهوشی
تسکین درد
جراحی
آزمایش های تشخیصی
کاربردهای دیگر:
پر کردن بالن ها و کشتی های هوایی
خنک کردن آهنرباهای فوق رسانا
اطفاء حریق
حفظ مواد غذایی
تولید نوشیدنی های گازدار

خطرات

گاز آزمایشگاهی خالص، اگرچه در بسیاری از کاربردها مفید هستند، می‌توانند خطرات متعددی را نیز به همراه داشته باشند. آگاهی از این خطرات و اقدامات احتیاطی لازم برای کار با آنها، برای حفظ سلامت و ایمنی خود و دیگران ضروری است.

انواع خطرات گاز آزمایشگاهی

خطرات فیزیکی

قابلیت اشتعال: برخی از گازها مانند هیدروژن و متان، به شدت قابل اشتعال هستند و در صورت نشت یا تماس با جرقه می‌توانند منفجر یا آتش‌سوزی ایجاد کنند.
فشار بالا: بسیاری از گازهای آزمایشگاهی در سیلندرهای تحت فشار ذخیره می‌شوند. نشت یا رها شدن ناگهانی این گازها می‌تواند منجر به جراحات فیزیکی ناشی از فشار و پرتاب اشیاء شود.
سرمازدگی: گازهای مایع مانند نیتروژن مایع، در صورت تماس مستقیم با پوست یا چشم، می‌توانند منجر به سرمازدگی شدید و آسیب‌های بافتی شوند.

خطرات شیمیایی

سمیت: برخی از گازها مانند کلر و سیانید هیدروژن، به شدت سمی هستند و استنشاق آنها می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی به سیستم تنفسی، خفگی و حتی مرگ شود.
خورندگی: برخی از گازها مانند اسید هیدروکلریک و آمونیاک، می‌توانند به پوست، چشم و سیستم تنفسی آسیب برسانند.

خطرات زیست محیطی

گازهای گلخانه‌ای: برخی از گازها مانند دی اکسید کربن، متان و نیتروز اکسید، از جمله گازهای گلخانه‌ای هستند که می‌توانند به گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی ‌منجر شوند.
آلاینده‌های هوا: برخی از گازها مانند اکسیدهای گوگرد و نیتروژن، می‌توانند به آلودگی هوا ‌منجر شده و به سلامت انسان و محیط زیست آسیب برسانند.

اقدامات احتیاطی

آموزش: قبل از کار با هر گاز آزمایشگاهی، باید اطلاعات کاملی درباره خطرات و اقدامات احتیاطی مربوط به آن کسب کنید.
تجهیزات: از تجهیزات محافظ شخصی مناسب مانند عینک، دستکش، روپوش و ماسک استفاده کنید.
تهویه: در مکانی با تهویه مناسب کار کنید تا از تجمع گازها در محیط جلوگیری شود.
ذخیره‌سازی: گازها را در مکان امن و خنک، دور از منابع گرما و جرقه و با برچسب‌های مشخص ‌نگهداری کنید.
حمل و نقل: هنگام جابجایی گازها، از ظروف مناسب و با احتیاط کامل ‌استفاده کنید.

تهیه و تامین

جهت خرید گازهای خالص مانند آرگون ،اکسیژن ،نیتروژن ،هیدروژن و هلیوم با سپهر گاز کاویان تماس بگیرید.
02146835980
02146837072

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *