داروسازی

در صنعت داروسازی از چه گازهایی استفاده میشود؟ برای ساخت داروها از چه گازهایی استفاده می‌شود؟ برای ساخت داروها از برخی گازها استفاده می‌شود که در اینجا و این محتوا از سپهر گازیان کاویان در این خصوص صحبت خواهیم کرد.

همان طور که میدانید صنعت دیگری که از برخی گازها استفاده میکند صنعت داروسازی و بیوتکنولوژی میباشد که شرکت سپهر گاز کاویان با برخی از این شرکت های داروسازی همکاری میکند و گازهای مورد نیاز آن‌ها را فراهم می کند تا عملیات روزمره خود را حفظ کنند و توسعه بخشند.

گفتنی است که گازهای ما شما را در دستیابی به فرایند تولید مجدد، کشف دارو، توسعه فرایند، کیفیت محصول، صرفه جویی در هزینه و ایجاد جهان به مکانی سالم کمک می کند. در مورد نیتروژن گازی باید بدانید که این گاز عموما در پاکسازی، انتقال فشار، ادغام و پوشش (محافظت از یک فرآیند در برابر نفوذ رطوبت) اکسیداسیون، تنزل و آلودگی مورد استفاده قرار میگیرد .

داروسازی

گازهای دارویی به چه گازهایی گفته میشود

همان طور که میدانید گازهای دارویی و پزشکی مایعاتی هستند که به طور خاص برای صنایع پزشکی، داروسازی و بیوتکنولوژی تولید می‌شوند. آنها اغلب برای سنتز، عقیم‌سازی یا عایق‌سازی فرآیندها یا محصولاتی که به سلامت انسان کمک می‌کنند، مورد استفاده قرار میگیرند.

کاربرد گازها در صنعت داروسازی

گازهایی که در حوزه مراقبت های بهداشتی انسان مود استفاده قرار میگیرند، هم توسط قوانین و هم استانداردهای صنعتی به شدت تحت کنترل هستند تا به فیزیولوژی انسان آسیب نرسانند. گازهای این نوع، که به عنوان گازهای خالص یا به صورت ترکیبات تولید می‌شوند، اما همیشه با بالاترین کیفیت ممکن فیلتر می شوند. شایان ذکر است که کاربرد هر گاز جداگانه تولید و توزیع آن را تعیین می کند.

برای چه مواردی از گازهای درجه پزشکی استفاده می‌شود

در زمینه تولید محصولات دارویی و پزشکی. آن‌ها ممکن است در سنتز این اقلام مورد استفاده قرار گیرند تا بسته‌بندی این اقلام را تست کنند یا آن‌ها را از اثرات نامطلوب زیست‌محیطی مانند اکسیداسیون عایق کنند.

به عنوان یک عامل تحلیلی، برای کالیبراسیون دستگاه‌های پزشکی یا تشخیص بیماری با کشت یا بیوپسی با گاز و بررسی واکنش بیمار.

به عنوان یک درمان، که در آن گاز به عنوان یک عامل بیهوشی، عامل تحویل دارو یا دارویی برای بیماری‌های احتمالی تجویز می شود.

به عنوان فضایی در محیط هایی که در آن ترکیب هوا باید تنظیم شود.

به عنوان منبع تغذیه پنوماتیک برای ابزارهای جراحی و دندانپزشکی.

گازهایی که معمولاً در صنعت داروسازی کاربرد دارند عبارتند از

نیتروژن برای خنثی کردن یا شستشو

هوا برای شستشو

اکسیژن برای تخمیر

دی اکسید کربن برای استخراج و تصفیه

نیتروژن در صنعت داروسازی

از نیتروژن مایع کرایوژنیک به منظور مدیریت دما در سیستم خنک‌سازی راکتور و نگهداری نمونه‌های بیولوژیکی استفاده می‌شود.

از گاز نیتروژن معمولا جهت محافظت از فرایند در برابر نفوذ رطوبت، اکسیداسیون، تخریب و آلودگی استفاده میشود و همچنین کاربرد های دیگر این گاز در تصفیه، انتقال فشار، مخلوط کردن و جذب انتشارات هوا می باشد.

لازم به ذکرمیباشد ازت مایع برودتی برای کنترل دما در برنامه های خنک کننده راکتور و حفظ نمونه های بیولوژیکی نیز استفاده می شود.

نکته مهم اینن است که ویژگی های بی اثر گاز ازت آن را به یک گاز همه کاره در کاربردهای دارویی تبدیل می کند. به طور مرتب به عنوان عامل فشار استفاده می شود. مخازن، خطوط لوله، شیلنگ، شناورها و سایر تجهیزات فرآیند را می توان از نظر نشت با این گاز آزمایش کرد. همچنین می تواند برای پخش یا انتقال تقریباً هر نوع مایعی از مخازن یا مخازن ذخیره سازی استفاده شود. استفاده از آن به عنوان یک ماده خفه کننده، آن را برای پاکسازی حجم دیگر گازهای خورنده یا فرار مناسب می کند.

در بسته بندی داروهای دارویی از آن به عنوان عامل پوشاننده استفاده می شود.

جالب است بدانید که از نیتروژن مایع نیز برای فریز فوری نمونه های بیولوژیکی مانند نمونه های کشاورزی، گیاهان و جانوران و همچنین خون انسان، اسپرم، جنین و مغز استخوان، بدون تخریب یکپارچگی نمونه استفاده می شود.

همچنین در پوست برای درمان میکروترومای پوستی مورد استفاده قرار میگیرد. سرانجام، این ماده ممکن است برای تقویت ابزارهای دستی و جراحی تحت کنترل پنوماتیک انتخاب شود. شایان ذکر است که این ماده به طور معمول در سیلندرهای گاز به عنوان مایع تحت فشار بسته بندی می شود، اما ژنراتورهای نیتروژن در دسترس هستند. برچسب های سیاه خطوط لوله و مخازن ازت را نشان می دهد.

کاربرد اکسیژن (O2) در صنعت داروسازی

این گاز برای عملکرد حیات حیوانات و گیاهان بسیار ضروری میباشد. عملکرد این گاز در بدن انسان به این گونه است، اکسیژن توسط هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز به بافت منتقل می شود و در آنجا به متابولیسم پیوندهای شیمیایی مواد مغذی کمک می کند.

اکسیژن درمانی برای چه مواردی مورد استفاده قرار میگیرد:

از این گاز برای تکمیل تنفس بیمارانی که سیستم تنفسی آنها از بیماری هایی مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی، برونشیت یا آمفیزم استفاده میشود.

برای درمان بیمارانی که نیاز به احیا دارند یا از خونریزی، شوک، تشنج یا سایر آسیب ها رنج می برند؛ تجویز داروی اتمیزه و مایع در ریه ها؛ یا به عنوان یک خود درمان، به دلیل خاصیت تنگ کننده عروق اکسیژن خالص.

لازم به ذکر است که اکسیژن پزشکی مورد استفاده در بیمارستان ها یا سایر مراکز درمانی بزرگ اغلب توسط یک اواپراتور عایق خلاء تأمین می شود. در این مورد، اکسیژن مایع به تأسیسات عرضه می شود و در دمایی نگهداری می شود که حالت مایع را تضمین می کند. این ذخیره از اکسیژن خارج شده و تقطیر می شود تا دوباره به گاز تبدیل شود.

برای بیمارانی که نیاز به دسترسی به O2 در خانه دارند، سیلندر گاز یا اکسیژن ساز موجود است و اکسیژن پزشکی را با حجم کمتری تأمین می کند. اکسیژن پزشکی اغلب با برچسب های سبز یا سفید نشان داده می شود و به دلیل احتراق بالای آن، باید مراقب اکسیژن خالص باشید. نکته حائز اهمیت این است که نباید به هیچ عنوان با مواد هیدروکربنی در تماس باشد.

آرگون (Ar) در صنعت داروسازی

در رابطه با گاز آرگون باید بدانید که اشتغال محدودی در بخش پزشکی و بیوتکنولوژی دارد و گاهی اوقات در بسته بندی دارویی برای به تاخیر انداختن یا جلوگیری از اکسیداسیون داروهای تجویزی در مواردی که نیتروژن ممکن است در تعارض باشد، مورد استفاده قرار میگیرد. گفتنی است که لیزرهای آرگون آبی-لیزرهای یونی که از آرگون به عنوان بستر استفاده می کنند- برای جوشکاری عروق، از بین بردن تومورها و اصلاح نقایص چشم کاربرد دارد.

مخلوط گازی آرگون و اکسیژن

از ترکیب آرگون و اکسیژن که به نام آرگوکس شناخته می شود، ممکن است برای تخلیه مقادیر بیش از حد نیتروژن در جریان خون استفاده شود. مانند بسیاری از گازهای پزشکی دیگر، آرگون از طریق استوانه هایی که دارای برچسب سبز تیره هستند به کاربر نهایی ارائه می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *