سمیت گاز نیتروژن-سپهر گاز کاویان

سمیت گاز نیتروژن موضوع این مقاله است. جهت خرید نیتروژن و سایر گازهای صنعتی و آزمایشگاهی با خلوص بالا و قیمت مناسب از سپهر گاز کاویان، دارنده گواهینامه ISO17025، همچنین مشاوره اطلاعات ایمنی گازها، با شماره­ های 02146837950 و 02146835980 تماس حاصل فرمایید.

سمیت گاز نیتروژن-سپهر گاز کاویان

نیتروژن یک گاز بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم است که در حدود ۷۸ درصد جو زمین را تشکیل می‌دهد. این گاز در دمای اتاق بی‌خطر است، اما در دماهای بسیار پایین، مانند Nitrogen مایع که در دمای بسیار پایین (-196 درجه سانتیگراد) قرار دارد، می‌تواند خطرناک باشد.

ازت مایع یکی از مایعات برودتی است که معمولاً در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود. از آنجایی که “برودتی” به معنای مربوط به دمای بسیار پایین است، یک ماده بسیار سرد است. در شرایط فشار بالا به مایع تبدیل می شود و می تواند تا حجم بسیار زیادی گاز منبسط شود.سمیت گاز نیتروژن در هنگام استفاده از آن قابل توجه است.

سمیت گاز نیتروژن

استنشاق هوایی که عمدتاً حاوی نیتروژن است منجر به علائم مختلفی از اختلالات جسمی و ذهنی می شود. بسته به غلظت نیتروژنی که فرد در معرض آن قرار می گیرد، علائم و نشانه هایی از بیهوشی ناگهانی تا مرگ ناشی از خفگی ممکن است رخ دهد.

نگرانی های ایمنی نیتروژن

یکی از خواص گاز N2 که آن را به ویژه خطرناک می کند، خاصیت فیزیکی بی بو بودن آن است. در غیاب دستگاه های تشخیص نیتروژن، خطر قرار گرفتن کارگران صنعتی در معرض غلظت خطرناک نیتروژن به طور قابل توجهی بالاتر است.

احتمال نشت‌های ناشناخته سیستم‌هایی که بر روی نیتروژن کار می‌کنند، یک نگرانی اصلی نظارتی ایمنی است که دستورالعمل‌های مختلف پیشگیرانه بهداشت حرفه‌ای سعی در رفع آن دارند.سمیت گاز نیتروژن در هنگام استفاده از آن قابل توجه است.

بیشتر بخوانید | ایمنی گاز نیتروژن

مکانیسم های هشدار اولیه

مقررات گاز نیتروژن OSHA، کارفرمایان صنعتی را ملزم می کند که مناطقی با غلظت های بالا یا بالقوه بالای گاز N2 را با علائم هشدار دهنده به وضوح قابل مشاهده شناسایی و به درستی برچسب گذاری کنند. علاوه بر نصب تابلوهای پررنگ که به کارگران در مورد خطرات احتمالی فضاهای بسته هشدار می دهد، کارفرمایان باید مجوزهای ویژه ای برای فضاهای محدود حاوی مواد نیتروژن دار خطرناک دریافت کنند.

پایش مداوم جو

آزمایش اجباری برای فضاهای صنعتی محدود برای همه کارفرمایان مطابق با دستورالعمل های OSHA مورد نیاز است. نمونه برداری از هوای اتمسفر در این فضاها به تعیین مناسب بودن آن برای تنفس کمک می کند. آزمایش‌هایی که باید روی هوای نمونه‌برداری انجام شود عبارتند از:

غلظت اکسیژن
وجود گاز قابل احتراق
تست بخارات سمی
سمیت نیتروژن
سمیت N2 وضعیتی است که در اثر قرار گرفتن در معرض بیش از حد نیتروژن ایجاد می شود. N2 گازی بی رنگ، بی بو و بی مزه است که حدود 78 درصد جو زمین را تشکیل می دهد. در این مقادیر، نیتروژن بی ضرر است، اما در مقادیر زیاد می تواند سمی باشد.سمیت گاز نیتروژن در هنگام استفاده از آن قابل توجه است.

علل سمیت Nitrogen

سمیت Nitrogen می تواند موارد زیر رخ دهد:

استنشاق ازت مایع یا گازی خالص: این نوع سمیت زمانی رخ می دهد که فردی در معرض N2 خالص قرار می گیرد، که معمولاً در محیط های صنعتی یا آزمایشگاهی اتفاق می افتد.
بلع ازت مایع
تماس پوستی با ازت مایع
قرار گرفتن در معرض نیتروژن دی اکسید در غلظت های بالا


تنفس هوا با غلظت بالای Nitrogen: این نوع سمیت زمانی رخ می دهد که فردی در معرض هوای با غلظت بالای N2 قرار می گیرد، که معمولاً در ارتفاعات بالا اتفاق می افتد.
غواصان در اعماق دریا از مخازن اکسیژن برای کمک به تنفس در زیر آب استفاده می کنند. این مخازن معمولاً حاوی ترکیبی از اکسیژن، ازت و سایر گازها هستند. هنگامی که غواصان عمیق تر از حدود 100 فوت شنا می کنند، افزایش فشار می تواند ترکیب این گازها را تغییر دهد.
هنگام استنشاق، گازهای تغییر یافته می تواند باعث مسمومیت (نارکوسیس) گردد. هرچند این وضعیت موقتی است، اما می تواند عواقب سلامتی جدی در پی داشته باشد و باید سریعا درمان شود

علائم مسمومیت با Nitrogen

در موارد خفیف عبارتند از:

سرگیجه
سردرد
تهوع
استفراغ
در موارد شدید شامل:

اختلال در هماهنگی
تشنج
از دست دادن هوشیاری (نارکوسیس)
در صورت عدم درمان، مرگ

درمان مسمومیت با Nitrogen

در موارد خفیف، ممکن است استراحت و مصرف مایعات کافی کافی باشد. در موارد شدید، نیاز به درمان های کمکی مانند اکسیژن درمانی با استفاده از ماسک اکسیژن یا دستگاه تنفس مصنوعی باشد.سمیت گاز نیتروژن در هنگام استفاده از آن قابل توجه است.

نکات پیشگیری از مسمومیت با N2

در ارتفاعات
در زیر آب، از تجهیزات حفاظتی شخصی مناسب استفاده کنید.
به تدریج ارتفاع را افزایش دهید تا بدن شما فرصت سازگاری با کمبود اکسیژن را داشته باشد.
از داروهای بدون نسخه برای جلوگیری از تهوع و استفراغ استفاده کنید.
در صورت بروز علائم سمیت نیتروژن، فوراً به سطح زمین یا دریا بازگردید.
در محیط های صنعتی و آزمایشگاهی


هنگام کار با مواد نیتروژنی از تجهیزات حفاظت شخصی مناسب استفاده کنید، مانند ماسک تنفسی با فیلتر Nitrogen.
در مناطقی که N2 خالص وجود دارد، تهویه مناسب ایجاد کنید.
قبل از ورود به مناطقی که ازت خالص وجود دارد، سطح اکسیژن را بررسی کنید.
در صورت استنشاق گازهای نیتروژنی، بلافاصله در معرض هوای تازه قرار بگیرید.
اگر مواد نیتروژنی را بلعیدید، فوراً دهان خود را بشویید و به پزشک مراجعه کنید.
اگر تماس پوستی با مواد نیتروژنی دارید، ناحیه را با آب و صابون بشویید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *