گاز لیزر-سپهر گاز کاویان

برای تهیه و تولید هر مخلوط گازی از جمله گاز مخلوط لیزر به نرم افزار مناسب نیازمی‌باشد. نرم افزارها باعث می‌شوند که اختلاط گاز به صورت کاملا یکپارچه صورت گیرد. طیف سنج جرمی قادر به این است که به دقت اجزای تشکیل دهنده مخلوط گازی را مشخص کند. گاز لیزر یکی از پر کاربردترین انواع لیزر بشمار می‌رود و به همین جهت تهیه مخلوط گازی برای آن‌ها بسیار حائزاهمیت می‌باشد.

مخلوط گازی از فشرده شدن مولکول‌های دو یا چند گاز مختلف تهیه می‌شود و به این صورت است که معمولاً یک گاز به عنوان گاز پایه می‌باشد و درصد آن از بقیه اجزاء گازی بیشتر می‌باشد.

گاز لیزر یک نوع لیزر است که از یک محفظه حاوی یک گاز به عنوان ماده فعال استفاده می‌کند. این گاز می‌تواند هلیوم، نئون، آرگون، کریپتون و دیگر گازها باشد. در یک سیستم گاز لیزر، یک منبع انرژی برای تحریک اتم‌ها درون گاز استفاده می‌شود تا بینهایت الکترون‌ها را به حالت بالا انرژی برساند.

وقتی الکترون‌ها به حالت بالای انرژی می‌رسند، به طور پایدار به حالت پایین‌تر انتقال پیدا می‌کنند و در این فرایند فوتون‌هایی با طول موج خاصی رها می‌شوند. این فوتون‌ها درون محفظه‌ای که حاوی یک مراکز آینه قرار دارد، بین آینه‌ها به جای خود برخورد می‌کنند و بینایی لیزر را ایجاد می‌کنند.

این نوع گاز در دستگاه‌های پزشکی، اندازه‌گیری‌های علمی، دستگاه‌های خواندن بارکد، دستگاه‌های برش و حکاکی، ارتباطات اپتیکی و بسیاری از برنامه‌های صنعتی و تحقیقاتی استفاده می‌شوند. همچنین، گاز لیزرها در علوم نظامی و فضایی نیز کاربردهای مهمی دارند.

گاز لیزر

گاز لیزر در واقع گازی است که جریان الکتریکی وارد شده را به نور تبدیل می‌کند. این گاز در ناحیه فعال لیزر قرار دارد. به همین دلیل خلوص بالای گازهای لیزر بسیار مهم تلقی می‌شوند. گفتنی است که درصورت وجود کمترین ناخالصی به ویژه ناخالصی های هیدروکربنی توان لیزر تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که توان لیزر در برخی از کاربردها مثل استفاده از لیزر در صنعت برای برشکاری بسیارمهم می‌باشد و بر کیفیت محصول خروجی تأثیر مستقیم می‌گذارد.

اجزاء تشکیل دهنده مخلوط گازی لیزر

معمولاً در مخلوط گازی لیزر گازهایی مانند نئون، هلیوم، آرگون، کربن دی اکسید و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته نوع گازهای مورد استفاده در مخلوط گازی با نوع لیزر گازی مرتبط می‌باشد. به عنوان مثال در مخلوط گازی لیزر گاز کربنیک از هلیوم، نیتروژن و کربن دی اکسید به عنوان گازهای اصلی و از هیدروژن، بخار آب و زنون نیز در برخی از موارد استفاده می شود و یا برای ساخت لیزر گازی هلیوم-نئون از مخلوط گاز نئون و هلیوم استفاده می‌شود. گفتنی است که کاربرد دو نوع لیزر گازی که نام برده شد بسیار متفاوت می‌باشد و توان خروجی آن‌ها از چند میلی وات تا چند کیلو وات باهم تفاوت دارد.

سپهر گاز کاویان تنها آزمایشگاه مرجع اداره استاندارد در ایران که تمامی گاز ها را از رنج صفر تا 100 درصد در اسکوپ کاری و گواهینامه iso17025 خود دارد ، جهت تولید گاز های لیزر ، از گازهای خالص با کمترین ناخالصی استفاده می نماید.

گاز لیزر-سپهر گاز کاویان

کاربرد

این نوع گازها به عنوان یکی از انواع لیزرها در بسیاری از حوزه‌های مختلف کاربرد دارند. برخی از کاربردهای اصلی گاز لیزرها عبارتند از:

  1. پزشکی: در پزشکی، گاز لیزرها برای انجام روش‌های جراحی با دقت بالا، برش با فوکوس بالا و حکاکی استفاده می‌شوند. همچنین، در درمان برخی از بیماری‌ها مانند لیزر درمانی، لیزر‌های گازی نیز استفاده می‌شوند.
  2. ارتباطات اپتیکی: گاز لیزرها در ارتباطات اپتیکی برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا استفاده می‌شوند. این تکنولوژی از طریق فیبرهای نوری که از لیزرهای گازی تابش می‌کنند، امکان انتقال اطلاعات به سرعت بسیار بالا را فراهم می‌کند.
  3. علوم نظامی و فضایی: در حوزه نظامی و فضایی، گاز لیزرها به عنوان سلاح‌های دفاعی و هدایتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند برای انجام حملات دقیق و نابودی اهداف دور با استفاده از تابش لیزری قدرتمند استفاده شوند.
  4. علوم و تحقیقات: در آزمایشگاه‌ها و تحقیقات علمی، گاز لیزرها برای مطالعه و تجزیه و تحلیل مواد، انجام آزمایش‌های نوری و برخی فعالیت‌های دقیق دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  5. صنعت: در صنعت، گاز لیزرها برای برش و حکاکی دقیق مواد مختلف مانند فلزات، پلاستیک، چوب و سایر مواد استفاده می‌شوند. این فناوری امکان برش و حکاکی با دقت بالا و سرعت بیشتر را فراهم می‌کند.
  6. برنامه‌های خواندن بارکد: برخی از گاز لیزرها در دستگاه‌های خواندن بارکد استفاده می‌شوند. آن‌ها تابش لیزری را بر روی بارکدها تولید می‌کنند و امکان خواندن و تشخیص اطلاعات موجود در بارکد را فراهم می‌کنند.

توجه داشته باشید که این تنها برخی از کاربردهای گاز لیزرها هستند و هنوز تحقیقات و کاربردهای جدیدی برای این فناوری در حال بررسی و توسعه است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *