سوخت هیدروژن - سپهر گاز کاویان

برای خرید گاز هیدروژن، سیلندر هیدروژن و تجهیزات مربوط به آن کلیک کنید.

گاز هیدروژن در تولید سوخت هیدروژن با خلوص بالا در ایران

همانگونه که می دانید گاز هیدروژن با فرمول ملکولی H2 دارای کاربردهای فراوانی در صنعت می باشد تعدادی از کاربرد های آن عبارتند از:

-استفاده در پالایشگاه، متالورژی، شیشه سازی، الکترونیک

-در تولید آمونیاک به کار می رود

-برای تولید سیکلو هگزان و متانول

-تولید پلاستیک

-داروسازی

-تصفیه سازی روغن برای حذف گوگرد از سوخت

-هیدروژناسیون روغن ها برای تشکیل چربی مانند تولید مارگارین

-در صنعت شیشه سازی برای ایجاد یک جو محافظ و ساخت ورق های تخت شیشه

-در الکترونیک هم برای شستشو در هنگام تولید تراشه های سیلیکون

-پر کردن بالن ها و کشتی های هوایی

سوخت هیدروژن - سپهر گاز کاویان

نقش بیولوژیکی هیدروژن

همانگونه که می دانید با سوختن گاز هیدروژن آب تولید می شود، پس بنابراین می توان از آن به عنوان سوخت تمیز و کاربردی در صنعت استفاده نمود. از مهمترین دلایل محبوبیت این گاز بعنوان سوخت عدم انتشار دی اکسید کربن می باشد بنابراین برای محیط زیست خطرآفرین و مخرب نیست و باعث تغییر در آب و هوای محیط نمی شود.

ملکول آب می تواند با استفاده از جریان الکتریکی به اتم های سازنده خود یعنی هیدروژن و اکسیژن تبدیل شود این روش که به آن الکترولیز آب نیز گفته می شود از رایج ترین روش ها برای تولید هیدروژن از آب دریا می باشد.سوخت هیدروژن کاربردهای متفاوتی دارد.

تولید هیدروژن

چگونگی تولید گاز H2

روش های متفاوتی برای تولید این گاز وجود دارد

-سوخت های فسیلی

-زیست توده

-الکترولیز آب با استفاده از جریان الکتریکی

اینکه گاز مورد نظر از چه روشی تولید شود می تواند اثرگذاری و راندمان انرژی را تعیین کند. از بین روش های گفته شده روش سوم بیشترین کاربرد را دارد.

تولید H2 از طریق الکترولیز آب

در شیمی دبیرستان قطعا با مفاهیم الکترولیز آشنا شده اید، جریان الکتریکی باعث شکسته شدن پیوند های بین اکسیژن و هیدروژن می شود. اگر جریانی که برای شکستن پیوند مورد استفاده قرار می گیرد از منابع تجدید پذیر مانند باد باشد پس کربن در آن دخیل نبوده و تغییرات آب و هوا را در پی نخواهد داشت.سوخت هیدروژن کاربردهای متفاوتی دارد.

با توضیحات گفته شده این گاز می تواند بعنوان سوختی تمیز برای وسیله نقلیه و یا برای گرمایش منازل مورد استفاده قرار گیرد.

مزیت های استفاده از سوخت هیدروژن

استفاده از این گاز پرکاربرد بعنوان سوخت دارای مزیت هایی است که در ادامه به آن می پردازیم:

1-واکنش پذیری بالای این گاز

2-بالا بودن چگالی نظری آن

3-می توان به میزان نامحدود از ملکول آب آن را تولید نمود پس تا زمانی که آب در دسترس باشد و با استفاده از جریان الکتریکی قادر به الکترولیز آن باشید، می توانید هیدروژن تولید کنید.

4-برای محیط زیست بی اثر است.

H2 دارای ویژگی های منحصر به فردی است و برخی از ویژگی های آن باعث شده است تا برای استفاده سوختی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اولین ویژگی که سلول های سوخت هیدروژنی دارند تمیز تر و کارآمد تر بودن آن نسبت به سوخت های دیگر است.سوخت هیدروژن کاربردهای متفاوتی دارد.

ویژگی‌های خاص گاز هیدروژن

ویژگی های دیگری استفاده از این گاز را افزایش می دهند مانند:

بی رنگ بودن

نافلز

بی مزه

مشتعل شونده

همانطور که می دانید این گاز سبکتربن گاز( با وزن اتمی حدودا 1 گرم بر مول) موجود در جدول تناوبی است. به دلیل واکنش پذیری بالای آن با بسیاری از عناصر، وارد واکنش شده و ایجاد ترکیب می کند.

در ترکیبات آلی و آب به وفور یافت می شود. H2 را می توان در هر مکانی که آب و انرژی وجود داشته باشد تولید نمود. همانگونه که در بالا اشاره شد اگر منبع انرژی که در الکترولیز استفاده می شود از منابع تجدید پذیر باشد به دلیل عدم وجود کربن میزان گازهای گلخانه ای کاهش می یابد.

این گاز در صنعت نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. هیدروژن دارای مشخصات فنی و ویژگی هایی است که با تکیه بر آن ده ها سال است برای مصارف و اهداف گوناگون در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. سوخت هیدروژن کاربردهای متفاوتی دارد.

ز کاربرد های آن در صنایع می توان به پالایش نفت، هوافضا، تولید کود، ذوب فلزات و داروسازی اشاره نمود. از آن بعنوان یک انرژی پاک و قابل اطمینان برای آینده یاد می شود. تهیه این گاز از آب یک فناوری پایدار و تجدید پذیر به شمار می آید که توجه بسیاری از صنایع را به خود جلب نموده است. از این روش می توان گاز هیدروژن با حجم کم و درصد خلوص بالا تهیه نمود.

دانشمندان طی تحقیقاتی دریافتند که چگونه می توان از آب و نیکل و برق این گاز را تولید نمود که در مقایسه با روش های گذشته اقتصادی تر باشد. در آینده تهیه این گاز از آب یک منبع ایده آل به شمار می آید. البته در این روش نیاز به یک کاتالیزور است که معمولا از آلیاژ آهن و نیکل استفاده می کنند تا میزان تولید این گاز افزایش یابد.

استفاده از H2 بعنوان سوخت برای رانندگی آرام و بی سروصدا بسیار مفید است. به طور نسبی یک کیلوگرم هیدروژن تقریبا سه برابر بیشتر از یک کیلوگرم نفت انرژی تولید می کند بنابراین بسیار به صرفه تر است.

بیشتر بدانید گاز هیدروژن

www.kaviangas.ir

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *