در دانشگاه کاشان پژوهشگران توانسته‌اند نانو ساختارهایی تولید کنند که کاربردشان ذخیره سازی گاز هیدروژن می‌باشد. گفتنی است که این نانو ساختارهای تولید شده از مواد غیر سمی و موادی که خطری برای محیط زیست ایجاد نمی‌کنند ساخته شده‌اند همچنین این نانوساختارها دارای پایداری مناسبی می‌باشند و به صورت موثری در فرایند ذخیره سازی نیتروژن به عنوان سوخت پاکیزه قابل استفاده می‌باشند.

در این کار تحقیقاتی روش‌های شیمی سبزبه کار برده شده است و نانوساختارهایی سنتز شده‌اند که می‌توان از آنها برای ذخیره‌سازی گازهیدروژن استفاده کرد. از گازهیدروژن به عنوان سوخت پاک یاد می‌شود به همین دلیل هیدروژن در صنایع مختلف از جمله تأمین سوخت خودروها جایگزین سوخت‌های فسیلی می‌شود.

لازم به ذکر است که با توجه به این که بیشترآلودگی‌های محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی می‌باشد و در سال‌های آینده با کمبود این منابع انرژی رو به رو خواهیم شد، تولید نانوساختارهایی که قابلیت استفاده در زمینه تولید انرژی‌های جایگزین را داشته باشند، بسیار حائز اهمیت است.

البته نگفته نماند که تولید نانو ذرات به روش‌های شیمیایی نیز خود عاملی برای ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی محسوب می‌شود.

بنابراین بهتر است که برای کمک به محیط ‌زیست از روش‌های شیمی سبز برای تولید نانو مواد مصرفی پرکاربرد اقدام کرد. در این طرح، در بخشی از فرآیند تولید نانوساختارها، عصاره موز به جای مواد شیمیایی استفاده می‌شود.پسحر زینت‌لو یکی از محقاقان این پروژه درباره مزیت‌های این فناوری می‌گوید: در این طرح، نانوساختارهای Dy2Sn2O7 با استفاده از روشی سبز تهیه و شرایط بهینه‌ تولید آن معرفی شده است.

در این فرآیند، عصاره موز به عنوان یک سوخت جدید، برای اولین‌بار مورد استفاده قرار گرفته است.

از جمله مزایای این روش می‌توان به وقت‌گیر نبودن این روش، عدم نیاز به دستگاه‌های خاص و گران ‌قیمت و شرایط ویژه و سخت، بازده و خلوص بالای محصول می‌توان اشاره کرد. همچنین گفتنی است که نانوساختارهای تولیدی قابلیت بالایی برای ذخیره هیدروژن هستند و هدف ما پیدا کردن راهی آسان و قابل انجام برای تولید نانوساختارهای یکنواخت با اندازه‌ مناسب با درجه تخلخل بالا مهمترین آن اینکه محصولی با کارآیی مطلوب برای استفاده در صنایع انرژی می‌باشد.

بیشترین کاربرد گاز هیدروژن

در رابطه با بیشترین کاربردهای هیدروژن نویسنده اول مقاله‌ای این طرح اظهار داشته اند که: بیشترین مصرف هیدروژن در صنایع نفت و پالایش گاز می‌باشد. گاز هیدروژن معمولاً به عنوان یک خوراک جانبی، ماده شیمیایی حد واسط و حتی به عنوان یک ماده شیمیایی خاص کاربرد دارد. گفتنی است که در کل دنیا، طراحی وسایل نقلیه‌ای که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

دکتر زینت‌لو با ذکر این که این طرح قابلیت تجاری‌سازی دارد، افزودند: نتایج این پروژه قابلیت تجاری شدن را خواهد داشت. هم‌اکنون طرح ذکر شده در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است و برای دستیابی به تولید صنعتی، یک سرمایه‌گذار برای حمایت مالی لازم هست.

به گفته دکتر زینت‌لو، کاهش هزینه (جهت تولید محصول)، افزایش سرعت (در فرآیند ذخیره هیدروژن) و کاهش آلودگی (حین تولید محصول با کارایی ذخیره هیدروژن به عنوان سوخت پاک) از ویژگی‌های بارز این فرآیند می‌باشد.

گاز هیدروژن-سپهر گاز کاویان

کاربرد در صنایع

صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی، این گاز به عنوان یک ماده اولیه برای تولید بسیاری از مواد شیمیایی استفاده می شود. از جمله کاربردهای هیدروژن در صنایع شیمیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید آمونیاک برای کودهای کشاورزی
تولید متانول برای سوخت و مواد شیمیایی
تولید هیدروژن کلرید برای صنایع شیمیایی و تولید ورقه های وینیل
تولید سیکلوهگزان برای تولید الیاف مصنوعی
صنایع فلزی

در صنایع فلزی، هیدروژن به عنوان یک عامل کاهنده برای کاهش سنگ معدن فلزات استفاده می شود. از جمله کاربردهای این گاز در صنایع فلزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید فولاد
تولید آلومینیوم
تولید نیکل
صنایع انرژی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *