تهیه گاز کالیبراسیون استاندارد

برای تهیه گاز کالیبراسیون به صورت استاندارد همراه با گواهینامه iso17025 از شرکت سپهر گاز کاویان با شماره های 02146835980-09128699025 تماس حاصل فرمایید.

تهیه گاز کالیبراسیون به صورت استاندارد یکی از دیگر خدمات سپهر گاز کاویان می‌باشد که با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت انجام می‌شود.

در این مقاله تلاش شده است علاوه بر توضیح در مورد گاز کالیبراسیون روش های تهیه آن به صورت استاندارد نیز شرح داده شود.

گاز کالیبراسیون به چه گازی گفته میشود؟

گاز کالیبراسیون به گاز یا مخلوطی از گازهای مرجع گفته می شود که معمولاً به صورت فشرده میباشند. این گاز دارای یک گاز اصلی میباد که با یک یا چند گاز دیگر مخلوط شده است. شایان ذکر است که از این گاز برای کالیبره کردن آنالیزگرهای گازی یا آشکار ساز های گازی استفاده می شود.

گاز های کالیبراسیون به چند دسته تقسیم میشوند؟

گاز های کالیبراسیون را می توان به دو دسته تقسیم کرد. کالیبراسیون صفر (zero calibration) و کالیبراسیون گسترده (span calibration) .

گاز کالیبراسیون صفر، گازی است که در آن از هیچ نوع گاز اشتعال پذیری استفاده نشده باشد. نکته قابل توجه هنگام استفاده از این گاز این است، که باید آنالیزگر گاز را با گازی غیر از آنچه قرار است شناسایی کند، کالیبره کنند. برای مثال گاز کالیبراسیون صفر برای اکسیژن یا کربن دی اکسید می تواند نیتروژن خالص باشد. به این ترتیب نقطه ی صفر برای گاز مورد نظر تأمین می شود.

اما گاز کالیبراسیون گسترده نوع پیشرفته تری از گاز کالیبراسیون میباشد که با آن غلظت مشخصی از گازهای مورد شناسایی برای کالیبراسیون آنالیزگر گازها استفاده می شود. انواع مختلفی از این دسته گاز کالیبراسیون به درخواست شرکت ها و آزمایشگاه ها قابل تولید میباشد.

بهترین نتیجه کالیبره کردن گاز کالیبراسیون

گفتنی است برای اینکه بخواهید به بهترین نتیجه کالیبره کردن برسید بهتر است از کالیبراسیون علمی-صنعتی استفاده کنید.

این دسته از گازهای کالیبراسیون با دقت و کیفیت بالا جهت کالیبراسیون ابزارهای علمی آزمایشگاهی تولید می شوند. به همین دلیل به بهترین وجه می تواند ابزارهای آنالیزگر گازی و غیره را کالیبره کنند.

گفتنی است که سیلندرهای گازی رایج ترین روش برای تولید گازهای کالیبراسیون میباشند. غلظت های مختلفی از گازها را می توان از ۵۰% تا ۰٫۰۱% با کپسول ها تولید کرد. اندازه و قیمت سیلندر ها بسته به سایز آن ها متنوع میباشد و شرایط ایمنی برای نگهداری از سیلندر گاز مایع باید مهیا باشد.

روش هالی متنوعی برای تولید گاز کالیبراسیون وجود دارد برخی از این روش ها در این بخش شرح داده میشود:

تولید گاز کالیبراسیون با لوله های نفوذ دهنده

جریان گاز مایع با استفاده از درجه دما درون این لوله ها کنترل می شود و می تواند ترکیبات با غلظت های کم را تولید کند. جابه جایی این لوله ها راحت است و این نوع کالیبراسیون برای آشکار ساز گازهای سمی استفاده مورد استفاده قرار میگیرد که به کمترین غلظت واکنش نشان دهند. شایان ذکر میباشد که این روش برای غلظت های بالا مناسب نیست.

تولید گاز کالیبراسیون استاندارد با روش تزریق

در این روش گازها به وسیله ی سرنگ و پمپ یا ابزاری مشابه آن وارد جریان می شوند. میزان غلظت از چند درصد تا چند پی پی ام قابل کاهش میباشد. گاز مایع باید پیش از تزریق تبخیر شود و سامانه ی کنترل جریان تزریق گران قیمت است.

تولید گاز کالیبراسیون استاندارد به روش تبخیر

یکی دیگر از روشهای تولید گاز کالیبراسیون تولید آن به روش تبخیر میباشد، در این روش، گاز حامل از درون گاز هدف در حالت مایع عبور داده می شود. این کار باعث می شود کمی از گاز مایع نیز تبخیر شده و وارد جریان گاز حامل شود. البته گفتنی است که ترکیب درصد مخلوط حاصل باید به روش هایی آنالیز شود.

گاز کالیبرسیون با توجه به نوع استفاده انواع متقاوتی دارند. به عنوان مثال گاز کالیبراسیون سولفید هیدروژن که غلظت سولفید هیدروژن 25 ppm و گاز بالانس آن گاز نیتروژن یا هوا می باشد، برای کالیبراسیون دستگاه های گازسنج استفاده می شود. این دستگاه های در صنایع حفاری کاربرد ویژه ای دارد بدین صورت که دستگاه کالیبره شده توسط گاز کالیبراسیون، غلظت گاز سولفید هیدروژن محیط را بر مبنای کالیبراسیون انجام شده تحلیل نموده و در هنگام بالا رفتن غلظت سولفید هیدروژن هشدار داده تا افراد محل را ترک نمایند.

تهیه گاز کالیبراسیون

گاز کالیبراسیون هیدروکربنی نیز برای کالیبراسیون دستگاه های کروماتوگرافی آنلاین پالایشگاه ها و پتروشیمی نقش ویژه ای دارد، با کالیبره شدن دستگاه کروماتوگرافی توسط گاز کالیبراسیون، محصولات پالایشگاه گاز که عمدتا گاز طبیعی می باشد، شامل انواع هیدروکربن بوده و استاندارد خاصی دارد، دستگاه کروماتوگرافی بصورت آنلاین گاز طبیعی خروجی از پالایشگاه را بصورت آنلاین پایش نموده تا چنانچه مقدار هیدروکربنهای موجود در آن از حد مجاز بیشتر باشد، عملیات تصفیه مجدد انجام خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *